Kurs i lokal organisering

Har du lyst til å organisere deg lokalt som leieboer? 27. mai arrangerer vi kurs.

Leieboerforeningen har de siste årene utviklet en kursserie i leieboermedvirkning, med støtte fra Husbanken og med faglig bistand fra VID Vitenskapelig høgskole. I denne kursserien på fem kursmoduler, kan du lære om leiesektoren, om medvirkningsteori, møterepresentasjon, boligpolitikk og lokal organisering. Vi skal holde kurs i Oslo, Bergen og Trondheim, og også på noen mindre steder.

Den 27. mai arrangerer vi et kveldskurs for leieboere – medlemmer og andre – som er interesserte i å danne lokallag. Kurset er helt uforpliktende og gratis, og relevant for leieboere som ønsker å organisere seg og engasjere seg som leieboer lokalt.

På kurset den 27. får du lære litt om leieboerorganisering og litt om ulike modeller for organisering, men hovedfokuset ligger på lokallagsmodellen. Du får lære litt om hva lokallagene i Leieboerforeningen kan drive med av aktiviteter, hvorfor det er viktig å organisere seg lokalt som leieboer, og hvordan et lokallag blir til. Det innebærer informasjon om hvordan man planlegger å danne et lokallag, hvordan stiftelsesmøtet gjennomføres, vedtekter og registrering i Brønnøysundregisteret, hvilket ansvar lokallagene har, og hvilken støtte lokallagene kan få.

Kurset starter 17.00 og varer til 20.00, inkludert pause, varm mat og god tid til diskusjon.
Hvis du har lyst til å delta, så kan du skrive til kursholder Anne-Rita på ara@lbf.no
Det er begrenset antall plasser på kurset. Hvis det er stor interesse for kurset, setter vi opp flere kursdatoer. Både medlemmer av LKL og medlemmer med andre type medlemskap (standard, student osv) inviteres til kurset, og vi åpner også for at leieboere som ikke er medlem, kan melde seg på.