Den internasjonale leieboerdagen er markert
Avtroppende ordfører Marianne Borgen sammen med daglig leder Lars Aasen og organisasjonssekretær Anne-Rita Andal.

Den internasjonale leieboerdagen er markert

Den internasjonale leieboerdagen har blitt markert av International Union of Tenants siden 1986. Dagen sammenfaller med FN's Habitat-dag, og i år var det andre året på rad der vi markerte dagen. Og denne gangen kom det enda flere medlemmer enn i fjor.

Den første mandagen i oktober markerte vi den internasjonale leieboerdagen. Selv om dagen har eksistert siden 1986, er det først de senere årene at vi har markert dagen ordentlig her i Norge. I år var vi husløse, siden møtelokalene vi vanligvis bruker i Borggata, plutselig måtte stenges fordi det hadde oppstått setningsskader i bygget. Men med god hjelp fra fagbevegelsen, fikk vi låne flotte møtelokaler hos Handel og Kontor, midt på Youngstorget.

I år besto programmet av appeller fra ansatte og medlemmer, panelsamtale om den nye husleieloven, visning av den gripende kortfilmen "Det finnes ingen naboer her lenger" om oppvekst i en kommunal leiegård, og et historisk foredrag om de store kampene Oslos leieboere sto i på begynnelsen av 1900-tallet.

Lokalene var helt fulle, og vi ble veldig glade for å se at både gamle og nye medlemmer ville tilbringe en mandagskveld sammen med oss. Vi fikk også prominent besøk av Oslos avtroppende ordfører Marianne Borgen, som har vært en viktig støttespiller for Leieboerforeningen og ikke minst for beboere i kommunale boliger.

Vi benyttet også anledninga til å feire oss selv, for i år fyller vi jo faktisk hele 90 år. Det ble feira med marsipankake og bursdagsgave til alle som møtte opp - handlenett i bomull med trykk av en av Leieboerforeningens store heltinner - boliginspektør Nanna Broch.

Tusen takk til alle som kom og markerte dagen sammen med oss!