Ble tilbudt husleiereduksjon i bytte mot seksuelle tjenester
Foto: NRK

Ble tilbudt husleiereduksjon i bytte mot seksuelle tjenester

«Lika du å sug?» spurte utleieren 19 år gamle Tina Nikolaisen Einarsen fra Steigen. Leieboerforeningen opplever at enkelte utleiere tar seg vel godt til rette i et presset boligmarked.

Einarsen fortalte om sine opplevelser fra boligmarkedet i Bodø, i et innlegg på Facebook onsdag kveld. Innlegget ble delt i en gruppe for personer på boligleting, og resulterte i at flere andre fortalte om lignende erfaringer i kommentarfeltet.
«si ifra vess du treng å tjen raske penga» kan man lese i en melding som en annen person har fått. En tredje skriver at vedkommende ble spurt om å vaske i miniskjørt, uten truse, for 1000 kroner per gang.
-Mange har skrevet til meg og fortalt om ulike opplevelser. Flere av dem som har tatt kontakt har fått mye grovere meldinger enn meg, forteller Tina Nikolaisen Einarsen til NRK.

Hun har et jobbår i Bodø, og startet boligjakten allerede i juni. En av utleierne hun var i kontakt med da, tok kontakt igjen ganske nylig og spurte om hun hadde ordnet leilighet.
– Jeg svarte at jeg hadde ordnet noe midlertidig. Så kom meldinga, med spørsmål om jeg liker å suge. Da stoppet alt opp litt. Jeg ble sjokkert og veldig paff.

Presset leiemarked
Advokatfullmektig Kasper Nilsen Ervik i Leieboerforeningen forteller at de titt og ofte blir kontaktet av boligsøkere som forteller om ubehagelige opplevelser.

-I et presset leiemarked står leietakeren i en svak posisjon. Det gjør at enkelte utleiere tar seg rett til å opptre på en måte som man ellers ikke ville godtatt.

– Enkelte er så desperat etter bolig, at man velger å se bort fra en del faresignaler i forkant, som egentlig burde gjort at man hadde styrt unna hele leieforholdet, sier Ervik.
De som tar kontakt med Leieboerforeningen, forteller som regel om problemer som har oppstått etter at kontrakten er underskrevet og leietakeren har flyttet inn.
– Det er viktig å huske på at utleier ikke har rett til å bevege seg inn og ut av leieboligen som han eller hun vil. Hvis ikke annet er avtalt på forhånd, har man også rett til å få utlevert nøkkel fra utleier, slik at vedkommende ikke har tilgang på boligen.

Blir irritert
For Tina Nikolaisen Einarsen var det første gang hun har opplevd noe slikt. Hun er bekymret for at yngre jenter som befinner seg i en sårbar posisjon, kan få slike henvendelser.
- At eldre menn forsøker å leie ut i bytte mot seksuelle tjenester, gjør meg veldig irritert .Ervik i Leieboerforeningen sier det er ulovlig å be om seksuelle tjenester som vederlag til utleie av bolig.
– Det kan være lurt å ta kontakt med politiet i slike saker, avslutter han.

Kilde: NRK