Medlemskap i Leieboerforeningen

Leieboerforeningen har en Boligpolitisk plattform som gir rammene for foreningens boligpolitiske arbeid. Plattformen revideres med jevne mellomrom og vedtas av årsmøte, siste gang i mai 2025. Her er et kort sammendrag, og hele plattformen kan lastes ned her:


Boligpolitisk plattform – Leieboerforeningen (vedtatt 27. mai 2025)

Leieboerforeningen jobber for at alle leieboere skal ha en trygg bolig med akseptable kostnader, god standard og et godt bomiljø. Plattformen peker på tre hovedutfordringer i dagens boligmarked:

  1. Mangel på et stort og fleksibelt leietilbud
    Det bygges for få utleieboliger, og markedet domineres av private utleiere og korttidsutleie. Foreningen vil ha en kraftig satsing på ikke-kommersielle utleieboliger, flere kommunale boliger og studentboliger, samt strengere regulering av AirBnB.

  2. Svake rettigheter for leieboere
    Leieboere opplever utrygghet, diskriminering og dårlige boforhold. Foreningen krever en ny og balansert husleielov, fri rettshjelp og styrket organisering av leieboere.

  3. For smal boligsosial politikk
    Mange vanskeligstilte faller utenfor. Foreningen foreslår en boligsosial reform, flere nødboliger, tilrettelagte boliger og at retten til bolig tas inn i Grunnloven.

Leieboerforeningens visjon: Et trygt og rettferdig leiemarked som gir alle mulighet til å bo godt.

Last ned Boligpolitisk program

Som medlem kan du fritt benytte deg av alle våre ressurser på nettsidene. Du får tilgang til alle (+)artikler, du kan laste opp standarddokumenter, håndbok i husleierett, husleieloven mv. Du kan delta på de ulike medlemsarrangementer vi holder og som vi annonserer på våre nettsider.

Som medlem (gjelder ikke Basis) i Leieboerforeningen får du personlig juridisk veiledning fra våre juridiske konsulenter begrenset til et gitt antall timer pr år knyttet opp mot type medlemskap. Dette er "hjelp til selvhjelp" som betyr at vi veileder deg hvordan du bør gå frem i en aktuell tvist eller sak du lurer på. Våre juridiske konsulenter kan ikke representere deg eller skrive brev til utleier, kommune eller andre. De juridiske konsulentene er viderekommende jusstudenter som får faglig oppfølging og veiledning av våre fast ansatte advokater.

Advokatbistand er også begrenset til et gitt antall timer avhengig av hva slags typer medlemskap du har. Utover dette er advokat en betalingstjeneste. Trenger du advokat vil i mange tilfeller din innboforsikring og om du har lav inntekt pensjon, fri rettshjelp kunne dekke deler av kostnadene ved å benytte advokat. Dette vil advokaten hjelpe til med å vurdere for deg, og søke om dekning for deg dersom det er aktuelt.

Som medlem støtter du også vårt arbeid for å gjøre leiesektoren bedre og mer robust. Selv om mange leieboere ønsker å eie sin egen bolig, har også leieboere rett til å bo trygt og godt og til en fornuftig pris. Vi jobber kontinuerlig for å få myndighetene og politikere til å forstå og gjøre endringer som vil gjøre det tryggere og bedre å være leieboer. Du kan lese mer om dette i vårt boligpolitiske plattform.

Ønsker du å melde deg inn i Leieboerforeningen kan du gjøre dette på våre nettsider og betale med Visa/mastercard. Dette gir deg umiddelbart tilgang til våre nettsider.

Kan du ikke betale med kort kan du få giro tilsendt pr post eller e-post. Du må da betale et fakturagebyr på kr 35. Kontakt vårt sentralbord eller send en epost

Vi kan også motta medlemsinnbetaling via VIPPS - kontakt sentralbordet i åpningstiden.

  • Basis medlemskap koster kr 170 pr år.
  • Studentmedlemskap koster kr 300 pr år.
  • Standard medlemskap koster kr 440 pr år.
  • Standard - bostøtte medlemskap kr 330 pr år*
  • Næringsmedlemskap koster kr 2 000 - første år. Fra år to koster medlemskapet kr 1000 pr år.
  • LkL koster kr 250 pr år. Gjelder bare for kommunale leieboere i Oslo.

Årsmøte i Leieboerforeningen fastsetter kontingenten størrelse. Når kontingenten øker, beholder likevel eksisterende medlemmer den prisen de hadde ved innmelding. For eksisterende medlemmer kan derfor den årlige kontingenten være lavere enn oppgitt her.

* Forutsetter at du mottar statlig og/eller kommunal bostøtte.

Et medlemskap gjelder i 12 måneder fra dato til dato. Medlemskapet er aktivt når medlemskontingent er betalt. Medlem i LkL kan tegnes for 6 måneder

Har du betalt med kort blir medlemskapet automatisk fornyet og kontingent trekkes fra den kontoen du benyttet ved innmelding. Har du fått nytt kort, eller det ikke er dekning på konto, blir du varslet om dette.

Et medlemskap som ikke er betalt blir avsluttet 3 uker etter at det er forfalt. Du kan ikke benytte deg av våre tjenester så lenge medlemskapet ikke er betalt. .

Du bør melde deg ut av foreningen for å avslutte medlemskapet. Da slipper du betalingspåminnelser og misfortåelser. Du kan melde deg ut via våre nettsider på Min Side så lenge medlemskapet er aktivt. Har medlemskapet utløpt bør du ringe oss eller sende epost.

Har du blitt belastet for fornyelse av medlemskap, kan du få deler av kontingenten refundert inntil to måned etter innbetaling. Har du mottatt juridisk rådgivning, får du ikke kontingenten refundert. Les mer om refusjon av kontingent under Betingelser for medlemskap.

Din kontaktinformasjon kan du selv endre på Min side -> Kontaktinformasjon. 

Du kan også sende oss en epost eller ringe oss i åpningstiden kl. 10:00 - 14:30.

Refusjon av medlemskontingent skjer etter følgende regler:

    1. Refusjon ved nytt medlemskap: Ved krav om refusjon ved opprettelse av nytt medlemskap, refunderes kontingenten i sin helhet om kravet settes frem senest en uke etter at medlemskapet ble inngått.

      Fra uke to til uke fire etter innmelding refunderes medlemskapet med fradrag av kr. 100,-.

      Fra uke fem refunderes ikke kontingenten. Har du fått juridisk rådgivning i den perioden du har vært medlem gjelder ikke refusjonsreglene over, jf. punkt 3 under.

    2. Refusjon ved fornyelse av medlemskap: Ved krav om refusjon av medlemsavgiften etter fornyelse av medlemskap refunderes kontingent om kravet er fremsatt innen en fire uker etter innbetaling. Det trekkes fra et gebyr for arbeid og transaksjonskostnader på kr 50,-.

      Ved krav om refusjon mer enn fire uker og mindre enn åtte uker etter innbetaling, refunderes halvparten av innbetalt beløp med fradrag av et gebyr på kr 50,-.

      Er innbetalingen eldre enn åtte uker refunderes ikke kontingent.

    3. Unntak for refusjon: Dersom du har mottatt rådgivning fra foreningens juridiske konsulenter og/eller advokater/advokatfullmektiger perioden definert under punktene 1. eller 2. gis det ikke refusjon av medlemskontingent med mindre Leieboerforeningen har brukt urimelig lang tid, vi har gitt feil råd eller det er andre forhold ved rådgivningen som begrunner dette.

Medlemskap i Leieboerforeningen varer til du selv sier det opp. Det innebærer at du selv må melde deg ut om du ikke ønsker å være medlem lenger. Betaler du ikke medlemskap, blir medlemskapet inaktivt etter 3-4 uker

Du kan når som helst melde deg ut av foreningen, og det enkleste er å gjøre dette via Min Side -> Medlemskap. Her finner du informasjon for hvordan du melder deg ut og stopper dine betalingsforpliktelser til foreningen.

Alternativt kan du ringe eller sende oss en epost. Om du melder deg ut før medlemskapet opphører vil ditt medlemskap være aktivt for den perioden du har betalt. Vil du at medlemskapet skal opphører før denne datoen melder du deg først ut og sender oss deretter en epost med dato for nå du vil at medlemskapet skal opphøre.

Vi sender deg betalings-påminnelser jevnlig om medlemskontingenten er forfalt og du ikke har meldt deg ut. Dersom du betaler i bank med tilsendt faktura, får du ikke påminnelser.

Dersom du ikke har betalt medlemskontingenten, blir medlemskapet ditt inaktiv etter 3-4 uker.

Finner du ikke det du leter etter?