Ikke tap penger - velg strømselskap når du flytter
Havner du på leveringsplikt for strøm, kan regningen bli skyhøy.

Ikke tap penger - velg strømselskap når du flytter

Nettselskapene er pålagt en såkalt leveringsplikt for å sikre at kunder ikke mister strømmen, for eksempel ved flytting. Men å få strøm på leveringsplikt, kan bli svært dyrt.

Likevel øker antallet nordmenn som mottar strøm på leveringsplikt - antakelig fordi de ikke er klar over det selv.

- De som oftest rammes er kunder som flytter og ikke er klar over at de må velge en strømleverandør, sier Jens Regnström, landssjef for strømbyttetjenesten elskling.no i en pressemelding.

Havner man på leveringsplikt, får man levert strøm fra nettleverandøren i området der kunden bor. De første seks ukene er prisen for kunder på leveringsplikt regulert, det vil si at netteieren belaster kunden spotpris fra strømbørsen Nord Pool, pluss et påslag på 6,25 øre/kWh.

Etter de første seks ukene kan netteieren bestemme påslaget selv, og det kan dermed bli svært dyrt for husholdningen. Påslaget i snitt hele 750 prosent høyere på leveringsplikt enn det gjennomsnittlige påslaget for en spotpriskontrakt.

Også NVE skriver at det vil være lønnsomt for kunden å inngå avtale med en ordinær strømleverandør, ikke minst siden nettselskapet ofte vil skru opp prisen etter de seks første ukene for å påvirke kundene til å velge en strømleverandør.

Statistikk fra NVE viser at antallet husholdninger på leveringsplikt øker. 72.300 husholdninger fikk strøm på leveringsplikt i tredje kvartal i fjor, en økning på drøyt åtte prosent sammenlignet med tilsvarende kvartal i 2012.

Les hele saken på DineSide.no