Ikke lur røykvarsleren

Det bør ikke være tilfeldig hvor du plasserer røykvarsleren om du vil at den skal varsle brann så tidlig som mulig. Her er det du trenger å vite om plassering av røykvarslere.

• Ikke lur røykvarsleren
    Er røykvarsleren plassert feil, kan det gå mye tid før de varsler med økt risiko for storbrann.

Mange plasserer røykvarsleren øverst på veggen. Men her danner det seg en ofte en lomme av frisk luft under brann og dermed fungerer varsler ikke røykvarsleren som den skal.

Det kan gå galt selv med røykvarslere i huset. Er de plassert feil, kan dyrebar tid gå tapt før de varsler - dermed kan storbrannen være et faktum.

Brannvernforeningen har disse rådene for plassering av røykvarsleren:

• Tilstreb at den plasseres i taket.
  • Plasser den minst 50 centimeter fra veggen.
  • Plasser den ikke ved døren. Brannen suger ofte frisk luft til seg gjennom døren, og dermed reagerer den ofte saktere her enn andre steder i rommet.
  • I boliger med flere plan skal det være minst en røykvarsler per plan.
  • Seriekobling av varslerne, slik at alle piper hvis en av dem merker røyk, anbefales.

Norsk brannvernforening, som inspiserer mange boliger, erfarer er at folk ofte plasserer røykvarsleren øverst på veggen eller oppå skap, noe som kan få dramatiske konsekvenser. Det tar tre til syv minutter fra en brann starter i et rom til rommet er overtent, og en feilplassering kan være livsfarlig.

Under en brann beveger den varme røyken seg nedenfra og opp og samler seg under taket først. Men den kryper ikke helt inn i hjørnet der veggen og taket møtes, slik mange tror. Isteden forlater den veggen ca. en halv meter under taket, og siver så ut i rommet i en bue før den treffer taket en halv meter fra veggen i det neste rommet. Dermed oppstår det en lomme med frisk luft øverst på veggen. Her vil røykvarsleren slå senere ut enn i andre deler av rommet.

Det er huseieren som, ifølge lovverket, har ansvaret for at røykvarslere er anskaffet og riktig montert. Leieboeren skal sørge for rutinemessig kontroll og skifte av batteri.