Verdt å vite om Bolig-CV

Det er mange som ønsker å leie. Er det flere som er på jakt etter den samme leieboligen kan du levere fra deg en "huske-lapp" - en kort bolig-CV.

• Verdt å vite om Bolig-CV

For å skille deg ut på visningene kan du ha med deg et ark hvor du kort presenterer deg selv og eventuelt samboer(e). Ofte har utleieren en lang liste med navn å forholde seg til. Når prisen er fastsatt, ser utleieren på listen over kandidater. Kanskje en bolig-CV (Curriculum Vitae) gjør at utleieren velger deg.

For en utleier er det viktig å få en leieboer som han er trygg på. Alle ønsker en sikker betaler og en problemfri leieboer. Vet utleier noe om deg, vil hun være tryggere.

I en bolig-CV forteller du kort hvem du er og andre ting du mener kan være relevant for utleieren. Dette kan være at du er en ikke-røyker, hjelpsom, stille, student. Det er greit å opplyse hvor mye du kan betale i depositum og i husleie - kanskje du kan gjøre husarbeid, barnepass, oppussing?

Husk å ta med referanser. Utleiere vil ofte ha bekreftet at du er en person de kan stole på. Referansen bør helst være en tidligere utleier, og det kan være lurt å ta med arbeidsgiver. Ikke bruk familiemedlemmer.

Skriv referansenes navn, stilling og telefonnummer. Ikke glem å spørre om det er greit at du setter opp en person som referanse.

Du kan laste ned et eksempel som viser hvordan en bolig CV kan se ut. Har du et bilde av deg hjelper dette utleier å huske deg igjen fra visningen.

Vær profesjonell
De fleste har hørt om leieforhold som utviklet seg til et mareritt - enten for utleier, for leieboer eller for begge parter. Det er likevel ikke dette som kjennetegner leisektoren. I Norge har vi mer enn 500.000 boliger som leies ut og det overveiende flertall av disse leieforholdene løper uten større problemer.

Det aller beste tipset til både leieboer og utleier er å bruke noe tid på å sette seg inn i regelverket knyttet til utleie. Da er man bedre skodd og det er lettere å unngå feil. Skulle det oppstå problemer er det også lettere å løse de hvis man kjenner regelverket på forhånd. Er du medlem i Leieboerforeningen har du dine egne, personlige rådgivere som du kan kontakte uansett hva det gjelder.

Last opp eksempel på bolig-CV her