Tall og fakta om leiepriser

Tall og fakta om leiepriserDet finnes ingen leiepriskalkulatorer eller gode oversikter som du kan benytte til å regne ut hva markedsleien er på en gitt leiebolig på en gitt adresse med en gitt standard. I stedet må du som boligforbruker danne deg et bilde av hva som er riktig pris ved å vurdere ulike kilder.

Utleier kan ikke kaste ut selv

Utleier kan ikke kaste ut selvDet hender at utleiere får det for seg at de selv skal kaste ut leie­boeren sin, for eksempel ved å skifte lås eller ta nøkkelen fra leieren, slik at han ikke lenger kommer inn i leiligheten. Uansett årsak, er dette ulovlig og straffbar selvtekt. Har utleieren stengt deg ute fra boligen, kan du få hjelp av myndigheten til å bli ”kastet inn” igjen.

Utleier misbruker nøkkel

Utleier misbruker nøkkelMange huseiere tror at de i kraft av eiendomsretten til bygningen har rett til å komme inn i den utleide leiligheten når de vil. Men slik er det ikke absolutt ikke.

Nyttig fakta om radon

Nyttig fakta om radonStrålevernforskriften stiller krav til radonnivået i utleieboliger. Bare en radonmåling kan avsløre om en utleiebolig har et radonproblem.

Informasjon om statlig bostøtte

Informasjon om statlig bostøtteBostøtte er en behovsprøvd statlig støtteordning for de som har lav inntekt og høye boutgifter.

Utleieboliger skal ha energiattest

Utleieboliger skal ha energiattestHar du en leieavtale inngått etter 1. juli 2010 og boligen er større enn 50 kvadratmeter, skal boligen ha energiattest.

Visning

VisningDet er vanlig at utleier holder visninger hvor det det kommer mange som vil se på boligen. De som er interessert i å leie må ofte skrive seg opp på en liste. Fordelen for utleier er at han kan samle flere interesserte på en gang og slipper å holde mange private visninger som tar mye tid. Ulempen er at det kan være vanskelig å huske hvem på visningene som ga et positivt inntrykk. I større grad enn ved kjøp av bolig vil en utleier forsøke å få en leieboer som er til å stole på.

Våre minste (og ekleste) husdyr

Våre minste (og ekleste) husdyrDe bor i matskapet, bak komfyren, i ventilasjonssystemet, på badet, under gulvet. De flyr inn av åpne vinduer eller du bærer de med deg hjem i handlenettet. De er flinke til å holde seg skjult og heldigvis er de fleste ganske harmløse. De er insektene - eller småkrypene som vi kaller dem.

Ansvar for snørydding og strøing på vinteren

Ansvar for snørydding og strøing på vinterenLeieboerforeningen har fått en rekke henvendelser i vinter med spørsmål om hvem som er ansvarlig for å strø fortauet og indre gårdsrom, og fra folk som ikke kommer seg ut av sin egen bolig fordi det ikke er strødd eller ryddet snø. Vi har sett nærmere på bestemmelsene om dette.

Om boligannonser, formidling og visning

Om boligannonser, formidling og visningMange benytter seg av internett for å finne tilgjengelige boliger, både ved leie og ved salg av egen bolig. Her er noen tips for å unngå overraskelser ved kontraktskrivingen.

Om boligannonser og boligformidling

Om boligannonser og boligformidlingMange benytter seg av internett for å finne tilgjengelige boliger, både ved leie og ved salg av egen bolig. Her er noen tips for å unngå overraskelser ved kontraktskrivingen. Disse gjelder først og fremst for leieboliger.

Kort om skatt på utleie

Kort om skatt på utleieMange finansierer kjøp av egen bolig med utleie. Høye boligpriser og generelt lav skatt på bolig gjør også at mange har investert i bolig nummer to for utleie.

Vær på vakt mot kondens!

Vær på vakt mot kondens!I mange leiligheter og boliger er det problemer med dugg på vinduer og innestengt, fuktig luft. Dette trenger ikke å være et problem, men ved høy fuktighet over tid er det en klar fare for oppblomstring av muggsopp.

Sjekk vilkårene før du kjøper husleiegaranti

Skal du leie bolig, kan du få tilbud om å kjøpe husleiegaranti fremfor en depositumsavtale. Vær klar over at en slik garanti ikke er en forsikring – sjekk vilkårene før du bestemmer deg.

Slik blir du kvitt bananfluen

Slik blir du kvitt bananfluenDe fleste har opplevd å få bananfluer innendørs, disse små ekle fluene som av og til kan opptre i store mengder, og som sender deg på fortvilet jakt etter mat eller annet som ligger og råtner et sted.

Huskeliste ved nytt leieforhold

Huskeliste ved nytt leieforholdHva må du sjekke ut når du skal leie bolig. Ofte skjer ting raskt . Her gir vi deg en grei sjekkliste over hva du som leieboeren bør være særlig oppmerksom på ved inngåelse av nytt leieforhold.

Gratis juridisk bistand er mogleg

Gratis juridisk bistand er moglegFrå tid til annan får Leieboerforeninga henvendigar frå leigetakarar som ikkje har moglegheit til å bli medlem. Dersom leigetakararen har motteke oppseiing eller begjæring om utkasting, kan vi også bistå ikkje-medlemmar gratis, men utover dette har vi diverre ikkje moglegheit til å bistå, sidan vi har svært mange saker der vi bistår våre medlemmar.

Dårlig inneklima kan gi store plager

Dårlig inneklima kan gi store plagerUgunstige forhold i innelufta kan forårsake reaksjoner hos en del mennesker. Dette kan variere fra milde sanse- eller komforteffekter til mer alvorlige helseeffekter.

Varslingsregelen

I juli 2007 ble det innført en regel i husleieloven, ofte kalt varslingsregelen. Bestemmelsen gir utleiere mulighet til å forhåndsvarsle NAV/sosialtjenesten om mislighold som kan føre til en begjæring om utkastelse av leieboer. Mislighold er som oftest ubetalt husleie.

Husleieøkning og konsumprisindeks

Husleieøkning og konsumprisindeksHvert år og tidligst etter ett år etter leieinngåelse kan partene i et leieforhold kreve leien justert i henhold til konsumprisindeksen (KPI). Du kan enkelt finne ut hva KPI er for en bestemt tidsperiode.

Konfliktrådet mekler tvister mellom leieboere

Konfliktrådet mekler tvister mellom leieboereMekling skiller seg fra konfliktløsning i domstolene hvor det ofte handler om å få rett og vinne over den andre parten. I mekling brukes dialogen - slik at partene i større grad får innsikt i hverandres handlinger, synspunkter og følelser.

Vask deg fri

Vask deg friVed utflytting skal leiligheten vaskes ned slik at den er i samme stand som ved innflytting. Mange tar jobben selv og flere får et sjokk når vaskingen ikke godkjennes av utleieren som bra nok. Vi har samlet noen tips for deg som vil ta flyttevasken selv.

Noen tips til deg som skal kjøpe bolig!

Noen tips til deg som skal kjøpe bolig!Når man kjøper bolig får man ofte opplyst en takst, en markedsvurdering og hvorvidt leiligheten har fellesgjeld eller ikke. Disse gir alle et uttrykk for hvor mye leiligheten er verd, når man tar hensyn til standard, beliggenhet osv.

Verdt å vite om Bolig-CV

Verdt å vite om Bolig-CVDet er mange som ønsker å leie. Er det flere som er på jakt etter den samme leieboligen kan du levere fra deg en "huske-lapp" - en kort bolig-CV.

Verdt å vite om startlån

Verdt å vite om startlånStartlån er et finansieringstilbud for de som ikke får boliglån i det vanlige lånemarkedet. Her er mer informasjon om denne gunstige låneordningen.

På boligjakt

På boligjaktDet er vanskelig å få tak i en leiebolig i de større byene, og særlig rundt studiestart koker det i leiemarkedet. Du bør generelt beregne god tid for å finne et sted å leie, begynn gjerne med en gang du får svar på hvor du skal studere. Det er ofte ekstra press på sentrumsnære områder, utforsk derfor også gjerne de litt mindre sentrale strøkene.

Beregn bostøtten din selv

Beregn bostøtten din selvBostøtte er en statlig økonomisk støtteordning for personer og husstander med høye boutgifter og lave inntekter. Du kan få bostøtte enten du er leieboer eller eieboer.

Pass på vannrørene i kulda

Pass på vannrørene i kuldaOm vinteren, når gradstokken kryper langt under null, mottar Leieboerforeningen mange spørsmål om oppvarming av boligen og hvem som har ansvar for eventuelle vannskader etter at rør har frosset.

Ikke lur røykvarsleren

Ikke lur røykvarslerenDet bør ikke være tilfeldig hvor du plasserer røykvarsleren om du vil at den skal varsle brann så tidlig som mulig. Her er det du trenger å vite om plassering av røykvarslere.

Skatteplikt ved utleie av egen bolig

Skatteplikt ved utleie av egen boligHvis du leier ut hele eller en større del av boligen din, og utleieinntektene overstiger 20 000 kroner, blir alle utleieinntektene fra boligen i løpet av året skattepliktige. Dette gjelder også eventuelle utleieinntekter som ellers ville vært skattefrie.

Slik unngår du pipebrann

Slik unngår du pipebrann- En pipebrann behøver ikke å bli dramatisk, men den kan bli det, sier Ingrid Schjølberg, spesialkonsulent ved Sør-Trøndelag Brann- og redningstjeneste IKS.

Kommunal forkjøpsrett ved salg av leiegård (Oslo)

Kommunal forkjøpsrett ved salg av leiegård (Oslo)Beboere i en leiegård kan ha rett til å kjøpe gården de bor i dersom den selges. Forkjøpsretten utløses når en leiegård selges og det må være et flertall blant beboerne for å overta. Det er kommunen som gjennomfører forkjøpsretten på vegne av beboerne.

De ulike eierboligtypene

De ulike eierboligtypeneFrittstående selveierbolig, borettslagsleilighet eller aksjeleilighet. Ett fett tenker du, men det er noen forskjeller det er greit å vite om!