Over 6.000 færre studenter i boligkø

Over 6.000 færre studenter i boligkøOver 6.000 færre studenter står i boligkø sammenlignet med samme tid ifjor, viser tall fra Norsk Studentorganisasjon (NSO).

Oppsigelse ved epost - gyldig eller ikke?

Oppsigelse ved epost - gyldig eller ikke?Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) mener at oppsigelse av leieforhold skal skje skriftlig ved brev. En oppsigelse pr epost er ikke tilstrekkelig og det vil være nødvendig med en lovendring for at en epostoppsigelse skal være gyldig. Samtidig presiserer departementet at en domstol kan komme til et annet resultat. Inntil en domstol tar stilling til dette er det derfor fortsatt uklart om en oppsigelse pr epost er gyldig eller ikke. KMDs uttalelse er likevel viktig.

Oslo trenger en boligpolitikk

• mandag 10 august, 2015 - 12:10

Oslo trenger en boligpolitikkAlle skal ha råd til å ha et sted å bo, og det må være av de høyest prioriterte oppgaver at Oslo kommune har en offensiv boligpolitikk. Realiteten i dag er jo at kommunen ikke har en boligpolitikk. Det borgerlige bystyreflertallet har en klokketro på at dette løser det kommersielle markedet selv. Men vi ser jo at markedet ikke virker.

Pusser opp for å få leid ut leiligheten

Pusser opp for å få leid ut leilighetenLeiemarkedet har snudd på få år. - Kravet om standard er betydelig høyere enn tidligere hos studentene, sier Svein Utne.

Uenighet om skattefradrag for leieboer

Uenighet om skattefradrag for leieboerEn høyere beskatning av sekundærboliger vil kun føre til en ekstraregning for allerede fattige leieboere, mener førsteamanuensis Are Oust. Han mener skattefradrag er et bedre alternativ til utjevning. Leieboerforeningen tviler på denne løsningen.

Stadig flere unge boligkjøpere får hjelp av foreldrene sine

Stadig flere unge boligkjøpere får hjelp av foreldrene sineØkte boligpriser har gjort det vanskeligere for unge å etablere seg på boligmarkedet. Løsningen for stadig flere er få økonomisk hjelp fra sine foreldre.

Sekundærbustadar gjer vanlege folk til hushaiar

• torsdag 30 juli, 2015 - 10:38

Sekundærbustadar gjer vanlege folk til hushaiarI dei største byane i Noreg er i gjennomsnitt 17% av bustadane eigde av folk som bur ein annan stad. Mange vèl å investere sparepengane i leilighet i storbyen, medan dei er busette andre stader i landet. Dette aukar fara for boligboble, åtvarar fleire økonomiar om, i ein artikkel i Klassekampen.

Sosialinnovatør satsar på ungdomsbustadar

• tirsdag 23 juni, 2015 - 12:36

Sosialinnovatør satsar på ungdomsbustadarKompass & CO er ein Oslo-basert sosial-innovatør som jobbar med og for ungdom. Kompass & Co sitt hovedfokus er å skape mestringsarenaer for ungdom mellom 15 og 25 år som på ein eller annan måte ikkje finn sin plass i samfunnet. Dei har valgt å jobbe innanfor arenaane matproduksjon, urban dyrking og redesign, men sidan behovet for gode bustadar for ungdom er så stort, bestemte dei seg for å jobbe for å opprette ungdomskollektiv over heile landet.

Leieboerforeningens boligpolitiske arbeid

Leieboerforeningens boligpolitiske arbeid Et av LbFs viktigste virkeområder er å arbeide interessepolitisk for å ivareta og styrke leieboernes sak i forhold til lovverket og i andre saker knyttet til boligleiesektoren. Dette er fastslått i vedtektene, og i løpet av året avholder vi en rekke møter med politiske partier, vi samarbeider med kommuner og utbyggere om prosjekter som gagner leieboere spesifikt, eller leiesektoren generelt, og vi avgir høringssvar på aktuelle saker. Dessuten sender vi brev til departement og andre angående saker vi mener er viktige.

Livet i en boks - kanskje ikke så ille likevel?

Livet i en boks - kanskje ikke så ille likevel?Boligmarkedet i de største byene blir stadig mer ekskluderende for de unge. Er containerlandsbyer løsningen?

Husokkupasjon kan gi leiekontrakt

• tirsdag 16 juni, 2015 - 13:57

Husokkupasjon kan gi leiekontraktLeieboerforeningen har tidligere skrevet om husokkupantene i Hausmannsgate 40, som kjemper mot salgsprosessen som er satt i gang av byrådet. Hele kvartalet er lagt ut for salg, med okkupantene på kjøpet. Selv mener de at byrådet har tilsidesatt reguleringsplanen, som slår fast at Hausmannskvartalet skal utvikles i samarbeid med brukerne.

Forgjeldede unge husholdninger

Forgjeldede unge husholdningerUnge norske husholdninger er de mest forgjeldede i verden. Det er den største risikoen i norsk økonomi, skriver Terje Erikstad i en kommentarartikkel i Dagens Næringsliv.

Nye leieboliger: Oslo-modellen vekker oppsikt

Oslo kommune kan tilby utbyggere gunstig husbankfinansiering til oppkjøp eller bygging av nye utleieboliger. Til gjengjeld har kommunen rett til å tilvise beboere til en viss andel av de nye leieboligene. Modellen har fått mye positiv oppmerksomhet, og mange andre kommuner ønsker å prøve ut det samme.

Berlin strammer inn på husleieregueringen

Berlin strammer inn på husleieregueringen Berlin har vært kjent som en god by for leietakere, men de siste årene har husleienivået steget raskt også her. Med med enn 40.000 nye innbyggere hvert år, er det nå et stort press på leiemarkedet. Tildligere har husleienivået for leietakere vært regulert, men nå skal også leien reguleres ved nye kontraktsinngåelser.

Feig bustadpolitikk i Oslo - men kven vil endre den?

Feig bustadpolitikk i Oslo - men kven vil endre den? Etter årsmøtet den 19. mai, var det duka for den tradisjonsrike LbF-debatten, som i år hadde fått tittelen Feig boligpolitikk. Tre kompetente innleiarar holdt kvart sitt korte innlegg om butryggleik,om livet i ein kommunal gård, og om moglege løysingar for ein ny leigepolitikk.

Leieboerforeningen med ny styreleiar

Leieboerforeningen med ny styreleiar19. mai avholdt Leieboerforeninga årsmøte på Håndverkeren kurs- og konferansesenter i Oslo. Val-komiteens leiar Christian Hellevang gjorde greie for komiteens innstilling, og meldte at styreleiar og nestleiar på eiga hand hadde ytra ønske om å bytte plass.

Dårlige boforhold på asylmottak motvirker integrering

Dårlige boforhold på asylmottak motvirker integreringBoforhold på asylmottak i Norge varierer fra nøktern kvalitet til boliger andre beboergrupper aldri ville blitt plassert i. Det har stor betydning for integreringsarbeidet, viser en ny forskningsrapport fra SINTEF Byggforsk og NTNU.

– Tar opp kreditt­kort­gjeld for å kunne kjøpe bolig

– Tar opp kreditt­kort­gjeld for å kunne kjøpe boligNorske boligkjøpere gjør alt for å kunne komme seg inn på boligmarkedet.

Revidert nasjonalbudsjett: Utleiesatsing med bismak

• mandag 18 mai, 2015 - 14:21

Revidert nasjonalbudsjett: Utleiesatsing med bismakNBBL er positive til at regjeringen har bevilget penger til flere kommunale utleieboliger og studenboliger, men overrasket over at Husbanken ikke har fått mer penger. - Paradoksalt nok fører regjeringens økte bevilgninger til leieboliger til en enda trangere finansieringssituasjon for den øvrige boligbyggingen som søker lån gjennom Husbanken. Lånerammen burde i det minste justeres opp til 2013-nivå, understreker Thor Eek i NBBL.

Kommunene kan hjelpe flere fra leid til eid bolig

• mandag 18 mai, 2015 - 14:10

Kommunene kan hjelpe flere fra leid til eid boligKommunene kan hjelpe flere fra leid til eid bolig. Det er budskapet i rapporten om den nye modellen for «leie-før-eie» som er Husbanken har utarbeidet.

Side9 av 23Først   Forrige   4  5  6  7  8  [9]  10  11  12  13  Neste   Sist