Anbefaler ikke nytt garantiprodukt

• onsdag 23 september, 2015 - 13:14

Anbefaler ikke nytt garantiproduktSperretkonto Rettshjelp AS er et nytt selskap med utspring i Bergen og som tilbyr en ny måte å betale inn sikkerhet/depositum i leieforhold på. Leieboerforeningen stiller seg skeptisk til dette produktet og vil ikke anbefale leieboere og utleiere å benytte denne løsningen.

Startlånet bidro til økte boligpriser

Startlånet bidro til økte boligpriserNorsk institutt for by- og regionforskning (NIBR) har undersøkt effektene de boligsosiale virkemidlene har på boligpriser og boligmasse. I en fersk rapport har de funnet ut at startlånet – slik det fungerte før omleggingen i 2014 - bidro til økte boligpriser, men ikke flere boliger. NIBR mener det er viktig å målrette den boligsosiale politikken.

- Utrolig lite bolig for pengene

- Utrolig lite bolig for pengeneKredittsjef Endre Jo Reite i Sparebank 1 SMN mener unge mennesker med usikre boplaner bør tenke seg om to ganger før de kaster seg inn i det hete boligmarkedet i hovedstaden.

Kommunene er avhengige av det private utleiemarkedet

Kommunene er avhengige av det private utleiemarkedetBehovet for bosetting av flyktninger er på sitt høyeste nivå siden krigen i Bosnia. Det er urealistisk å tenke seg at vi skal kunne bygge oss ut av utfordringene, kommunene er avhengige av det private utleiemarkedet for å skaffe boliger til flyktningene, skriver direktør Bård Øistensen på sin blogg.

Områdeløftet for Groruddalen videreføres

• fredag 04 september, 2015 - 15:32

Områdeløftet for Groruddalen videreføresStaten og Oslo kommune er enige om å inngå et nytt samarbeid for en 10 års periode fra 2017 om videre områderettet innsats i Groruddalen. Innsatsområdene er barnehage/skole, sysselsetting og nærmiljø.

Sint på Huseiernes Landsforbund

• fredag 04 september, 2015 - 15:13

Sint på Huseiernes LandsforbundAp-politiker i Oslo, Frode Kyvåg og tidligere Norway Cup-general melder seg ut av Huseiernes Landsforbund (HL) i protest på grunn av kampanje med feilaktige påstander om eiendomsskatt.

Forbrukerrådet med nye nettside om strømpriser

• onsdag 02 september, 2015 - 14:52

Forbrukerrådet med nye nettside om strømpriserBetaler du for mye for strømmen? Sjekk Forbrukerrådets nye oversikt og bli klokere.

Verdens høyeste trehus snart ferdigstilt

• onsdag 02 september, 2015 - 14:45

Verdens høyeste trehus snart ferdigstilt-Trehus bygget her i Bergen er et resultat av det muliges kunst, sier prosjektsjef Ole Kleppe i BOB Eiendomsutvikling om boligprosjektet Treet i Bergen. Med sine 58,8 meter fordelt på 14 etasjer er Treet på sørsiden av Puddefjordsbroen verdens høyeste trehus når det står ferdig innen utgangen av 2015.

Fremtidsforsker: – Tenk minst 30 år fremover

Fremtidsforsker: – Tenk minst 30 år fremoverFremtidsforsker Erik Øverland mener norske myndigheter er for forsiktige når de planlegger fremtiden til Norges storbyer.

Kurs i husleierett for medlemmer

Kurs i husleierett for medlemmerLeieboerforeningen viderefører fjorårets suksess og inviterer til medlemskurs i husleierett.

Husbankens bostøtte – en svekket ordning

Husbankens bostøtte – en svekket ordningDe siste årene har det skjedd en kraftig avgang av bostøttemottakere etter hver årlige omregning på bakgrunn av nye ligningsinntekter. Dette skyldes, som KBL tidligere har påpekt at egenandelene i ordningen ikke har blitt justert i takt med den generelle inntektsutviklingen.

Kanskje verdens verste boligblokk?

Kanskje verdens verste boligblokk?Den 54 etasjers høye boligblokken Ponte City i Johannesburg, Sør-Afrika, skulle være fremtidens boligområde – en høyreist by i byen, med eget postkontor, en rekke butikker og flott utsikt for alle. I stedet endte prosjektet opp som et brutalt gjengområde, der søppel og lik fløt fem etasjer høyt i den hule kjernen av blokka.

Smått, men bra

Smått, men braDet japanske huset på 55 kvadratmeter er tegnet av arkitektene hos Mizuishi Architects Atelier.

Det norske boligmysteriet

Det norske boligmysterietFra OBOS til gjeldskrise

Over 6.000 færre studenter i boligkø

Over 6.000 færre studenter i boligkøOver 6.000 færre studenter står i boligkø sammenlignet med samme tid ifjor, viser tall fra Norsk Studentorganisasjon (NSO).

Oppsigelse ved epost - gyldig eller ikke?

Oppsigelse ved epost - gyldig eller ikke?Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) mener at oppsigelse av leieforhold skal skje skriftlig ved brev. En oppsigelse pr epost er ikke tilstrekkelig og det vil være nødvendig med en lovendring for at en epostoppsigelse skal være gyldig. Samtidig presiserer departementet at en domstol kan komme til et annet resultat. Inntil en domstol tar stilling til dette er det derfor fortsatt uklart om en oppsigelse pr epost er gyldig eller ikke. KMDs uttalelse er likevel viktig.

Oslo trenger en boligpolitikk

• mandag 10 august, 2015 - 12:10

Oslo trenger en boligpolitikkAlle skal ha råd til å ha et sted å bo, og det må være av de høyest prioriterte oppgaver at Oslo kommune har en offensiv boligpolitikk. Realiteten i dag er jo at kommunen ikke har en boligpolitikk. Det borgerlige bystyreflertallet har en klokketro på at dette løser det kommersielle markedet selv. Men vi ser jo at markedet ikke virker.

Pusser opp for å få leid ut leiligheten

Pusser opp for å få leid ut leilighetenLeiemarkedet har snudd på få år. - Kravet om standard er betydelig høyere enn tidligere hos studentene, sier Svein Utne.

Uenighet om skattefradrag for leieboer

Uenighet om skattefradrag for leieboerEn høyere beskatning av sekundærboliger vil kun føre til en ekstraregning for allerede fattige leieboere, mener førsteamanuensis Are Oust. Han mener skattefradrag er et bedre alternativ til utjevning. Leieboerforeningen tviler på denne løsningen.

Stadig flere unge boligkjøpere får hjelp av foreldrene sine

Stadig flere unge boligkjøpere får hjelp av foreldrene sineØkte boligpriser har gjort det vanskeligere for unge å etablere seg på boligmarkedet. Løsningen for stadig flere er få økonomisk hjelp fra sine foreldre.

Side9 av 24Først   Forrige   4  5  6  7  8  [9]  10  11  12  13  Neste   Sist