Sint på Huseiernes Landsforbund

• fredag 04 september, 2015 - 15:13

Sint på Huseiernes LandsforbundAp-politiker i Oslo, Frode Kyvåg og tidligere Norway Cup-general melder seg ut av Huseiernes Landsforbund (HL) i protest på grunn av kampanje med feilaktige påstander om eiendomsskatt.

Forbrukerrådet med nye nettside om strømpriser

• onsdag 02 september, 2015 - 14:52

Forbrukerrådet med nye nettside om strømpriserBetaler du for mye for strømmen? Sjekk Forbrukerrådets nye oversikt og bli klokere.

Verdens høyeste trehus snart ferdigstilt

• onsdag 02 september, 2015 - 14:45

Verdens høyeste trehus snart ferdigstilt-Trehus bygget her i Bergen er et resultat av det muliges kunst, sier prosjektsjef Ole Kleppe i BOB Eiendomsutvikling om boligprosjektet Treet i Bergen. Med sine 58,8 meter fordelt på 14 etasjer er Treet på sørsiden av Puddefjordsbroen verdens høyeste trehus når det står ferdig innen utgangen av 2015.

Fremtidsforsker: – Tenk minst 30 år fremover

Fremtidsforsker: – Tenk minst 30 år fremoverFremtidsforsker Erik Øverland mener norske myndigheter er for forsiktige når de planlegger fremtiden til Norges storbyer.

Kurs i husleierett for medlemmer

Kurs i husleierett for medlemmerLeieboerforeningen viderefører fjorårets suksess og inviterer til medlemskurs i husleierett.

Husbankens bostøtte – en svekket ordning

Husbankens bostøtte – en svekket ordningDe siste årene har det skjedd en kraftig avgang av bostøttemottakere etter hver årlige omregning på bakgrunn av nye ligningsinntekter. Dette skyldes, som KBL tidligere har påpekt at egenandelene i ordningen ikke har blitt justert i takt med den generelle inntektsutviklingen.

Kanskje verdens verste boligblokk?

Kanskje verdens verste boligblokk?Den 54 etasjers høye boligblokken Ponte City i Johannesburg, Sør-Afrika, skulle være fremtidens boligområde – en høyreist by i byen, med eget postkontor, en rekke butikker og flott utsikt for alle. I stedet endte prosjektet opp som et brutalt gjengområde, der søppel og lik fløt fem etasjer høyt i den hule kjernen av blokka.

Smått, men bra

Smått, men braDet japanske huset på 55 kvadratmeter er tegnet av arkitektene hos Mizuishi Architects Atelier.

Det norske boligmysteriet

Det norske boligmysterietFra OBOS til gjeldskrise

Over 6.000 færre studenter i boligkø

Over 6.000 færre studenter i boligkøOver 6.000 færre studenter står i boligkø sammenlignet med samme tid ifjor, viser tall fra Norsk Studentorganisasjon (NSO).

Oppsigelse ved epost - gyldig eller ikke?

Oppsigelse ved epost - gyldig eller ikke?Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) mener at oppsigelse av leieforhold skal skje skriftlig ved brev. En oppsigelse pr epost er ikke tilstrekkelig og det vil være nødvendig med en lovendring for at en epostoppsigelse skal være gyldig. Samtidig presiserer departementet at en domstol kan komme til et annet resultat. Inntil en domstol tar stilling til dette er det derfor fortsatt uklart om en oppsigelse pr epost er gyldig eller ikke. KMDs uttalelse er likevel viktig.

Oslo trenger en boligpolitikk

• mandag 10 august, 2015 - 12:10

Oslo trenger en boligpolitikkAlle skal ha råd til å ha et sted å bo, og det må være av de høyest prioriterte oppgaver at Oslo kommune har en offensiv boligpolitikk. Realiteten i dag er jo at kommunen ikke har en boligpolitikk. Det borgerlige bystyreflertallet har en klokketro på at dette løser det kommersielle markedet selv. Men vi ser jo at markedet ikke virker.

Pusser opp for å få leid ut leiligheten

Pusser opp for å få leid ut leilighetenLeiemarkedet har snudd på få år. - Kravet om standard er betydelig høyere enn tidligere hos studentene, sier Svein Utne.

Uenighet om skattefradrag for leieboer

Uenighet om skattefradrag for leieboerEn høyere beskatning av sekundærboliger vil kun føre til en ekstraregning for allerede fattige leieboere, mener førsteamanuensis Are Oust. Han mener skattefradrag er et bedre alternativ til utjevning. Leieboerforeningen tviler på denne løsningen.

Stadig flere unge boligkjøpere får hjelp av foreldrene sine

Stadig flere unge boligkjøpere får hjelp av foreldrene sineØkte boligpriser har gjort det vanskeligere for unge å etablere seg på boligmarkedet. Løsningen for stadig flere er få økonomisk hjelp fra sine foreldre.

Sekundærbustadar gjer vanlege folk til hushaiar

• torsdag 30 juli, 2015 - 10:38

Sekundærbustadar gjer vanlege folk til hushaiarI dei største byane i Noreg er i gjennomsnitt 17% av bustadane eigde av folk som bur ein annan stad. Mange vèl å investere sparepengane i leilighet i storbyen, medan dei er busette andre stader i landet. Dette aukar fara for boligboble, åtvarar fleire økonomiar om, i ein artikkel i Klassekampen.

Sosialinnovatør satsar på ungdomsbustadar

• tirsdag 23 juni, 2015 - 12:36

Sosialinnovatør satsar på ungdomsbustadarKompass & CO er ein Oslo-basert sosial-innovatør som jobbar med og for ungdom. Kompass & Co sitt hovedfokus er å skape mestringsarenaer for ungdom mellom 15 og 25 år som på ein eller annan måte ikkje finn sin plass i samfunnet. Dei har valgt å jobbe innanfor arenaane matproduksjon, urban dyrking og redesign, men sidan behovet for gode bustadar for ungdom er så stort, bestemte dei seg for å jobbe for å opprette ungdomskollektiv over heile landet.

Leieboerforeningens boligpolitiske arbeid

Leieboerforeningens boligpolitiske arbeid Et av LbFs viktigste virkeområder er å arbeide interessepolitisk for å ivareta og styrke leieboernes sak i forhold til lovverket og i andre saker knyttet til boligleiesektoren. Dette er fastslått i vedtektene, og i løpet av året avholder vi en rekke møter med politiske partier, vi samarbeider med kommuner og utbyggere om prosjekter som gagner leieboere spesifikt, eller leiesektoren generelt, og vi avgir høringssvar på aktuelle saker. Dessuten sender vi brev til departement og andre angående saker vi mener er viktige.

Livet i en boks - kanskje ikke så ille likevel?

Livet i en boks - kanskje ikke så ille likevel?Boligmarkedet i de største byene blir stadig mer ekskluderende for de unge. Er containerlandsbyer løsningen?

Husokkupasjon kan gi leiekontrakt

• tirsdag 16 juni, 2015 - 13:57

Husokkupasjon kan gi leiekontraktLeieboerforeningen har tidligere skrevet om husokkupantene i Hausmannsgate 40, som kjemper mot salgsprosessen som er satt i gang av byrådet. Hele kvartalet er lagt ut for salg, med okkupantene på kjøpet. Selv mener de at byrådet har tilsidesatt reguleringsplanen, som slår fast at Hausmannskvartalet skal utvikles i samarbeid med brukerne.

Side9 av 24Først   Forrige   4  5  6  7  8  [9]  10  11  12  13  Neste   Sist