Ansvar for snørydding og strøing på vinteren

Ansvar for snørydding og strøing på vinterenLeieboerforeningen har fått en rekke henvendelser i vinter med spørsmål om hvem som er ansvarlig for å strø fortauet og indre gårdsrom, og fra folk som ikke kommer seg ut av sin egen bolig fordi det ikke er strødd eller ryddet snø. Vi har sett nærmere på bestemmelsene om dette

Hvor ble det av den sosiale boligbyggingen?

Hvor ble det av den sosiale boligbyggingen?Dere som har makt og ansvar, vil dere bare ha rikfolk i byen? Vil dere ikke ha folk med vanlige jobber? Vanlige barnefamilier?

New York: Borgermester tar grep for å sikre rimelige boliger

New York: Borgermester tar grep for å sikre rimelige boligerNer York har lenge vært preget av boligkrise med høye priser både på leie- og eiemarketet. Husleia de siste ti årene har steget med mer enn 10 %, mens...

Nye forskrift: Røykvarsler i hver etasje

Nye forskrift: Røykvarsler i hver etasjeBor du i et hus med to eller flere etasjer, må du fra 1. januar 2016 ha en røykvarsler/detektor i hver etasje ifølge den nye brannvernforskriften.

Bergen: Nå faller prisen i leiemarkedet

Bergen: Nå faller prisen i leiemarkedetLeieprisene i Bergen er på vei ned, viser desembertall fra Finn.no. En større korreksjon av prisene er i anmarsj, ifølge eksperter.

– Et skritt i feil retning

– Et skritt i feil retning1. januar trådte nye regler i kraft som gjør det enklere å bygge om og leie ut egen bolig. Forskriftsendringene fører til at mer areal i boligmassen kan bli godkjent som boligareal, og dermed kan leies ut. Det er et skritt i feil retning, mener Lars Aasen i Leieboerforeningen.

Tips til deg på boligjakt

Tips til deg på boligjaktDet kan være vanskelig å få tak i en leiebolig i de større byene, og særlig rundt studiestart koker det i leiemarkedet. Du bør generelt beregne god tid for å finne et sted å leie, begynn gjerne med en gang du får svar på hvor du skal studere. Det er ofte ekstra press på sentrumsnære områder, utforsk derfor også gjerne de litt mindre sentrale strøkene.

Stort behov for kommunalt disponerte boliger

Stort behov for kommunalt disponerte boligerRetten til bolig er helt grunnleggende, men mange i Oslo er ikke i stand til å konkurrere på det ordinære, kommersielle boligmarkedet. Dette kan være på grunn av manglende betalingsevne, rus eller psykiske lidelser, eller det kan være personer som trenger særskilt tilrettelagte boliger på grunn av utviklingshemming eller annen funksjonsnedsettelse.

Ingen vil leie ut til gravide Isabella (18)

Ingen vil leie ut til gravide Isabella (18)Som kommende ung mor med NAV-garanti og jevnlig oppfølging av barnevernet, opplever Isabella (18) en voldsom motgang på leiemarkedet, skriver VG 26. desember. Leieboerforeningen erfarer at det utbredt at unge mødre diskrimineres på leiemarkedet.

Stor forskjell på depositumskontoer

Det er ikke uvesentlig hvor utleieren din plasserer depositumspengene dine. Renta varierer mye fra bank til bank. Det samme gjør gebyret for depositumskontoen, men gebyret er det utleieren som skal betale.

Greit å vite for leieboere - videoer

Leieboerforeningen har laget tre korte videoer hvor våre advokater kort belyser temaer som leieboere bør kjenne til. Flere videoer er underveis.

Oslo er fremdeles dyrest i landet

Oslo er fremdeles dyrest i landet SSBs leiemarkedsundersøkelse (LMU) har i dag publisert leieprisstatistikken for 2015. Den viser at Oslo fremdeles har de dyreste utleieboligene. De rimeligste leilighetene her ligger på samme prisnivå som sentrumsleiligheter i Bergen og Trondheim. Leieprisene i landet varierer forøvrig stort - fra 6000 kr til 17000 kr for en toromsleilighet.

Byrådet innstiller til salg av Hauskvartalet

Byrådet innstiller til salg av Hauskvartalet Under årets valkamp fekk bebuarar og brukarar av Hauskvartalet støtte frå opposisjonspartia i kampen for å stanse salget som det sitjande byrådet hadd...

Selvaag med 52 nye utleieboliger på Økern

Selvaag med 52 nye utleieboliger på ØkernSelvaag Utleieboliger har snart klare 52 splitter nye utleieboliger klare på Økern i Oslo. Utleie skal etter planen begynne rundt påsken 2016.

Leieboerforeningen bidrar til bosetting av flyktninger

Leieboerforeningen bidrar til bosetting av flyktningerAnslag viser at mer enn 40.000 flyktninger kan komme til Norge de neste to årene, i tillegg til 30.000 i 2015. Bosetting av flyktningene vil skape utfordringer for kommunene, som vil måtte legge til rette for at en majoritet av flyktningene skal bosettes i det private markedet. Dette vil innebære mange utfordringer for kommunene, som vil måtte samarbeide både med profesjonelle og mindre profesjonelle utleieaktører.

Følg oss på Facebook

• lørdag 05 desember, 2015 - 13:09

Følg oss på FacebookLeieboerforeningen har valgt å satse mer på Facebook. Vi legger nå ut daglige nyheter, oppdateringer og kommentarer om smått og stort på vår facebook-profil. Dette er en effektiv, rimelig og enkel måte for oss å nå ut med vårt budskap til mange flere enn de som besøker oss på nettsidene.

Nye regler for utleieboliger

Nye regler for utleieboligerNå blir det enklere å bygge utleieboliger. Leieboerforeningen frykter dårligere standard når kravene til minimum takhøyde, utsikt fra vinduet og krav til tilgjengelighet reduseres.

Gi et medlemskap i julepresang

Gi et medlemskap i julepresangHar du en sønn eller en datter som studerer og leier i bofellesskap? Et tantebarn som bor på hybel under jobbpraksis langt hjemmefra? En fetter som la...

LbF vil ha Husleietvistutvalget i hele landet

LbF vil ha Husleietvistutvalget i hele landetTidligere i år sendte Kommunal- og moderniseringsdepartementet på høring revisjon av forskrift om Husleietvistutvalget (HTU). Bakgrunnen er et nytt EU-direktiv som pålegger Norge å ha et nasjonalt klageorgan for forbrukere i hele landet og kravet omfatter også leie av bolig. Men istedet for å utvide dagens HTU til å gjelde hele landet, foreslår departementet en kronglete tosporsløsning og som vil få liten eller ingen betydning.

Flyktninger og bolig

Flyktninger og boligLeieboerforeningen var invitert til møte med kommunalminister Jan Tore Sanner 9. november om hvordan løse boligsituasjonen for de mange tusen flyktnin...

Side7 av 24Først   Forrige   2  3  4  5  6  [7]  8  9  10  11  Neste   Sist