Ber om klargjøring i depositumsspørsmål

Ber om klargjøring i depositumsspørsmålOmtvistede depositum utgjør en stor andel av sakene LbFs konsulenter behandler. Det skjer ofte at banken holder tilbake et depositum på grunnlag av krav fra utleier. Men for at utleier skal ha rett til kreve at banken tilbakeholder et depositum, setter Husleieloven strenge krav. Leieboerforeningen ber nå Kommunal- og moderniseringsdepartementet om en klargjøring av regelverket for å unngå ulovlig tilbakehold av depositum.

FINN hjerterom; boliger med god kvalitet til flyktninger

FINN hjerterom; boliger med god kvalitet til flyktningerMange flyktninger fortsetter å bo på asylmottak selv om de har fått oppholdstillatelse. Mangel på boliger er et hinder for å bosette dem raskt nok.

Depositum til besvær

Depositum til besværI Leieboerforeningen behandler vi mange saker om depositum. Reglene er klare, men likevel skjer der ofte at utbetaling av depositum blir forsinket på grunn av feil lovanvendelse. Her har advokatfullmektig Kasper Nilsen Ervik oppsummert det viktigste du trenger å vite om depositum i et leieforhold.

Snart samme prisnivå som i London, Paris og Manhattan

Snart samme prisnivå som i London, Paris og ManhattanBoligen på 32 kvadratmeter med balkong og garasjeplass hadde i utgangspunktet en prisantydning på 2,7 millioner kroner, men gikk for 3,220 millioner pluss fellesgjelden på 70.000 kroner.

Medverknad og byøkologi

Medverknad og byøkologiKva er byøkologi? I reguleringsplanen vedteke 18.06.2008, vart det slått fast at Hauskvartalet skal regulerast til spesialområde – byøkologisk...

Vanskeligstilte på boligmarkedet

Vanskeligstilte på boligmarkedetLeieboere og barnefamilier er særlig utsatt på boligmarkedet ifølge Statistisk sentralbyrå.

Snart kan du søke startlån elektronisk

Snart kan du søke startlån elektronisk2. februar åpnet Husbanken opp for å ta imot elektronisk søknad fra innbyggerne i syv utvalgte kommuner. Går alt etter planen, vil denne digitale løsningen være tilgjengelig for hele landet i mai måned.

Hyresgästforeningen åtvarar mot marknadsleige

Hyresgästforeningen åtvarar mot marknadsleigeDenne veka publiserte Hyresgästforeningen ein rapport om konsekvensane ved innføring av marknadsleige på den svenske marknaden. Konklusjonen er ein knusande dom over forslaget om marknadsleige.

Hjemløse flytter inn i minihus – noe for Oslo?

Hjemløse flytter inn i minihus – noe for Oslo?Den enkle minuhus-landsbyen i Seattle åpnet i januar 2016, og skal forbedre livssituasjonen til de hjemløse i området.

Flere krangler i leiemarkedet

• mandag 25 januar, 2016 - 18:18

Flere krangler i leiemarkedetAntall tvister mellom boligutleier og leietaker økte med 6,7 prosent i fjor. Erstatning for for skader er det vanligste tvistetemaet.

Leieboerforeningens rådgivningstjeneste er åpen

Leieboerforeningens rådgivningstjeneste er åpenMandag 18. januar åpnet Leieboerforeningen sin gratis rådgivningstjeneste for alle kommuner som skal bosette flyktninger. I første halvdel av 2016 vil kommunene kunne ringe inn og få direkte kontakt med advokat eller advokatfullmektig, for å få svar på spørsmål knyttet til bosetting. Vi tilbyr også en pakke med ulike husleiekontrakter og veiledere til disse, samt kurs i husleierett over hele landet.

Ansvar for snørydding og strøing på vinteren

Ansvar for snørydding og strøing på vinterenLeieboerforeningen har fått en rekke henvendelser i vinter med spørsmål om hvem som er ansvarlig for å strø fortauet og indre gårdsrom, og fra folk som ikke kommer seg ut av sin egen bolig fordi det ikke er strødd eller ryddet snø. Vi har sett nærmere på bestemmelsene om dette

Hvor ble det av den sosiale boligbyggingen?

Hvor ble det av den sosiale boligbyggingen?Dere som har makt og ansvar, vil dere bare ha rikfolk i byen? Vil dere ikke ha folk med vanlige jobber? Vanlige barnefamilier?

New York: Borgermester tar grep for å sikre rimelige boliger

New York: Borgermester tar grep for å sikre rimelige boligerNer York har lenge vært preget av boligkrise med høye priser både på leie- og eiemarketet. Husleia de siste ti årene har steget med mer enn 10 %, mens...

Nye forskrift: Røykvarsler i hver etasje

Nye forskrift: Røykvarsler i hver etasjeBor du i et hus med to eller flere etasjer, må du fra 1. januar 2016 ha en røykvarsler/detektor i hver etasje ifølge den nye brannvernforskriften.

Bergen: Nå faller prisen i leiemarkedet

Bergen: Nå faller prisen i leiemarkedetLeieprisene i Bergen er på vei ned, viser desembertall fra Finn.no. En større korreksjon av prisene er i anmarsj, ifølge eksperter.

– Et skritt i feil retning

– Et skritt i feil retning1. januar trådte nye regler i kraft som gjør det enklere å bygge om og leie ut egen bolig. Forskriftsendringene fører til at mer areal i boligmassen kan bli godkjent som boligareal, og dermed kan leies ut. Det er et skritt i feil retning, mener Lars Aasen i Leieboerforeningen.

Tips til deg på boligjakt

Tips til deg på boligjaktDet kan være vanskelig å få tak i en leiebolig i de større byene, og særlig rundt studiestart koker det i leiemarkedet. Du bør generelt beregne god tid for å finne et sted å leie, begynn gjerne med en gang du får svar på hvor du skal studere. Det er ofte ekstra press på sentrumsnære områder, utforsk derfor også gjerne de litt mindre sentrale strøkene.

Stort behov for kommunalt disponerte boliger

Stort behov for kommunalt disponerte boligerRetten til bolig er helt grunnleggende, men mange i Oslo er ikke i stand til å konkurrere på det ordinære, kommersielle boligmarkedet. Dette kan være på grunn av manglende betalingsevne, rus eller psykiske lidelser, eller det kan være personer som trenger særskilt tilrettelagte boliger på grunn av utviklingshemming eller annen funksjonsnedsettelse.

Ingen vil leie ut til gravide Isabella (18)

Ingen vil leie ut til gravide Isabella (18)Som kommende ung mor med NAV-garanti og jevnlig oppfølging av barnevernet, opplever Isabella (18) en voldsom motgang på leiemarkedet, skriver VG 26. desember. Leieboerforeningen erfarer at det utbredt at unge mødre diskrimineres på leiemarkedet.

Side6 av 23Først   Forrige   1  2  3  4  5  [6]  7  8  9  10  Neste   Sist