Bostøtte også til personer i bofellesskap og bokollektiv

• onsdag 18 mai, 2016 - 14:56

Bostøtte også til personer i bofellesskap og bokollektiv- Regjeringen foreslår å endre regelverket slik at beboere i bokollektiv kan få bostøtte. Ved å utvide ordningen legger regjeringen til rette for rask...

Airbnb vs husleieloven

Airbnb vs husleielovenAirbnb brer om seg i rekordhastighet. Dette er en del av den nye delingsøkonomien og mange kan spe på med litt ekstra leieinntekter. Men enkelte melde...

Årsmøte og foredrag

• mandag 25 april, 2016 - 21:38

Årsmøte og foredragLeieboerforeningen avholder årsmøte 24. mai 2016 kl. 18:00 på Batteriet. Etter årsmøte blir det en nyttig forelesning om hva som er verdt å vite før d...

Grønnsakshagar i kommunale gårdar

Grønnsakshagar i kommunale gårdarKommunale gårdar har ofte dårlege uteområder som opplevast som utrivelege og utryggje. Og det eine leiar ofte til det andre. Det ønskar Leieboerforeninga å gjere noko med. Difor samarbeidar vi med gårdsstyrer og Nabolagshager om å lage grønnsakshager for born og vaksne i kommunale gårdar i Oslo.

Hva er en god, grønn og tett by?

Hva er en god, grønn og tett by?Det bygges for få boliger i Oslo, sier boligbyggerne, og de peker på strenge krav og for få regulerte boliger som årsak. Vi er gjerne med på en diskusjon om hvordan Oslo kan få flere boliger. Da er det viktig å starte med spørsmålet: Hva er en god, grønn og tett by? Det skriver etatsdirektør Ellen S. de Vibe, avdelingsdirektør Andreas Vaa Bermann og kommunikasjonsdirektør Trude Luice Isaksen i denne kronikken.

Svar fra departementet

Svar fra departementet En stor del av sakene vi behandler i Leieboerforeningen, dreier seg om depositumstvister. Ikke sjeldent opplever våre medlemmer at banken ikke forholder seg til husleielovens bestemmelser om depositum, av mangel på kunnskap eller av andre grunner. I februar i år skrev Leieboerforeningen et brev til kommunal- og moderniseringsdepartementet der vi ba om en klargjøring av regelverket slik at depositumstvister ikke ble videre forsinket på grunn av saksbehandlingsfeil fra bankens side. Nå har vi fått svar.

Ny NAV-garanti gjør det enklere for kommunen

• fredag 01 april, 2016 - 12:49

Ny NAV-garanti gjør det enklere for kommunen Kommunal- og moderniseringsdepartementet har utarbeidet et nytt standard garantidokument som har til formål å sikre private utleieres økonomiske interesser ved leierboers mislighold av en husleieavtale. Garantidokumentet gir den samme tryggheten som et ordinært kontantdepositum.Kommunene kan tilby denne garantien når de skal garantere for at leieboer oppfyller sine avtaleforpliktelser.

Leietakere bor dårligere enn eiere

Leietakere bor dårligere enn eiereLeietakere bor dårligere enn eiere, med mindre tilgang på utearealer, mindre plass og høyere boutgifter, viser Statistisk Sentralbyrå sin store sammenlignende undersøkelse av leie-og eieboliger i Norge

Flere kan ha rett på bostøtte

Flere kan ha rett på bostøtte Administrerende direktør i Husbanken, Bård Øisteinsen, oppfordrer flere med høye boutgifter og lave inntekter om å sjekke den elektroniske bostøttekalkulatoren. Den elektroniske løsningen er lett å bruke, og nå er det også lettere å søke om bostøtte på denne måten. Elektronisk behandling gir en rekke fordeler for søkeren

Ber om klargjøring i depositumsspørsmål

Ber om klargjøring i depositumsspørsmålOmtvistede depositum utgjør en stor andel av sakene LbFs konsulenter behandler. Det skjer ofte at banken holder tilbake et depositum på grunnlag av krav fra utleier. Men for at utleier skal ha rett til kreve at banken tilbakeholder et depositum, setter Husleieloven strenge krav. Leieboerforeningen ber nå Kommunal- og moderniseringsdepartementet om en klargjøring av regelverket for å unngå ulovlig tilbakehold av depositum.

FINN hjerterom; boliger med god kvalitet til flyktninger

FINN hjerterom; boliger med god kvalitet til flyktningerMange flyktninger fortsetter å bo på asylmottak selv om de har fått oppholdstillatelse. Mangel på boliger er et hinder for å bosette dem raskt nok.

Depositum til besvær

Depositum til besværI Leieboerforeningen behandler vi mange saker om depositum. Reglene er klare, men likevel skjer der ofte at utbetaling av depositum blir forsinket på grunn av feil lovanvendelse. Her har advokatfullmektig Kasper Nilsen Ervik oppsummert det viktigste du trenger å vite om depositum i et leieforhold.

Snart samme prisnivå som i London, Paris og Manhattan

Snart samme prisnivå som i London, Paris og ManhattanBoligen på 32 kvadratmeter med balkong og garasjeplass hadde i utgangspunktet en prisantydning på 2,7 millioner kroner, men gikk for 3,220 millioner pluss fellesgjelden på 70.000 kroner.

Medverknad og byøkologi

Medverknad og byøkologiKva er byøkologi? I reguleringsplanen vedteke 18.06.2008, vart det slått fast at Hauskvartalet skal regulerast til spesialområde – byøkologisk...

Vanskeligstilte på boligmarkedet

Vanskeligstilte på boligmarkedetLeieboere og barnefamilier er særlig utsatt på boligmarkedet ifølge Statistisk sentralbyrå.

Snart kan du søke startlån elektronisk

Snart kan du søke startlån elektronisk2. februar åpnet Husbanken opp for å ta imot elektronisk søknad fra innbyggerne i syv utvalgte kommuner. Går alt etter planen, vil denne digitale løsningen være tilgjengelig for hele landet i mai måned.

Hyresgästforeningen åtvarar mot marknadsleige

Hyresgästforeningen åtvarar mot marknadsleigeDenne veka publiserte Hyresgästforeningen ein rapport om konsekvensane ved innføring av marknadsleige på den svenske marknaden. Konklusjonen er ein knusande dom over forslaget om marknadsleige.

Hjemløse flytter inn i minihus – noe for Oslo?

Hjemløse flytter inn i minihus – noe for Oslo?Den enkle minuhus-landsbyen i Seattle åpnet i januar 2016, og skal forbedre livssituasjonen til de hjemløse i området.

Flere krangler i leiemarkedet

• mandag 25 januar, 2016 - 18:18

Flere krangler i leiemarkedetAntall tvister mellom boligutleier og leietaker økte med 6,7 prosent i fjor. Erstatning for for skader er det vanligste tvistetemaet.

Leieboerforeningens rådgivningstjeneste er åpen

Leieboerforeningens rådgivningstjeneste er åpenMandag 18. januar åpnet Leieboerforeningen sin gratis rådgivningstjeneste for alle kommuner som skal bosette flyktninger. I første halvdel av 2016 vil kommunene kunne ringe inn og få direkte kontakt med advokat eller advokatfullmektig, for å få svar på spørsmål knyttet til bosetting. Vi tilbyr også en pakke med ulike husleiekontrakter og veiledere til disse, samt kurs i husleierett over hele landet.

Side6 av 24Først   Forrige   1  2  3  4  5  [6]  7  8  9  10  Neste   Sist