Utleiegigant med uredelig praksis

Utleiegigant med uredelig praksisFredensborg oppgir én pris i annonsene og en annen på visning. Forbrukerombudet og Leieboerforeningen er svært kritiske til prakisen.

Flere utleieboliger må til

• onsdag 28 september, 2016 - 18:23

Flere utleieboliger må tilFlere utleieboliger kan gi redusert boligprisvekst. Skatt for utleiebolig som for næringsbygg kan få flere til å bygge, skriver regiondirektør i Husbanken, Guri Bergo i en kronikk i Dagens Næringsliv 27. september 2016.

Elleve gode grunner til å leie bolig

• søndag 25 september, 2016 - 17:37

Elleve gode grunner til å leie boligDet er lett å finne gode argumenter for å leie bolig, selv om det ikke nødvendigvis er rett for deg.

Åtte av ti sosialklienter leier boligen

• torsdag 22 september, 2016 - 16:58

Åtte av ti sosialklienter leier boligenSjekk bosituasjonen til din kommunes sosialhjelpsmottakerne her.

Finanstilsynet kan lappe på et boligmarked som ikke virker, men ikke reparere detBoligprisene stiger urovekkende mye. Årsveksten på landsbasis er på 9,1 prosent, og i Oslo på så mye som 16,3 prosent. Gjeldsveksten stiger selvsagt i takt, og det fryktede ordet «boligboble» dukker opp i nyhetsdekningen. Det er nødvendig med tiltak, og Finanstilsynet har servert forslag til akuttløsninger, skriver Dagbladet på lederplass. Vi gjengir lederen her:

Ble tilbudt husleiereduksjon i bytte mot seksuelle tjenester

Ble tilbudt husleiereduksjon i bytte mot seksuelle tjenester«Lika du å sug?» spurte utleieren 19 år gamle Tina Nikolaisen Einarsen fra Steigen. Leieboerforeningen opplever at enkelte utleiere tar seg vel godt til rette i et presset boligmarked.

Kommunal bustadpolitikk i Oslo kommune - eit løft for bumiljøa?

• lørdag 20 august, 2016 - 15:01
  • kommuna

Kommunal bustadpolitikk i Oslo kommune - eit løft for bumiljøa? Dette blogginnlegget sto på trykk på Ivar Johansens blogg 18. august 2016 Den kommunale bustadpolitikken i Oslo har gjennomgått enorme endringar de...

Flyktninger kurses i husleierett

Flyktninger kurses i husleierettI forbindelse med Leieboerforeningens rådgivningstjeneste til kommuner som bosetter flyktninger, har vi i høst avholdt kurs i husleierett for til sammen 85 flyktninger på Østlandet.

Brutal hverdag for barn i kommunale gårder

Brutal hverdag for barn i kommunale gårderDenne sommeren har de kommunale boligene i Oslo fått mye oppmeksomhet i media. Etter at en eldre kvinne ble funnet drept av en nabo i en gård på Tøyen, har boforholdene i kommunale gårder igjen blitt aktualisert.

Regulering fungerer!

Regulering fungerer!Boligmarkedet har blitt overlatt til spekulantene. Er det virkelig bedre enn etterkrigstidens politikk?

Bidrar Airbnb til kaos på boligmarkedet?

Bidrar Airbnb til kaos på boligmarkedet?Airbnb eller utleie av rom/bolig for døgnovernatting har fått enorm utbredelse over store deler av verden etter at online-tjenesten ble startet opp i USA i 2008. De siste årene har stadig flere hevdet at Airbnb og andre tilsvarende tjenester undergraver den tradisjonelle leiesektoren. Den ene storbyen etter den andre har innført eller planlegger strenge restriksjoner. Mye ligger til rette for at vi kan få de samme utfordringene i Oslo og andre større byer i Norge, og det er behov for raskt å trekke opp noen grenser mellom døgnovernattingstjenester som Airbnb og tradisjonell utleie av bolig.

Gode nyheter for leiesektoren

Gode nyheter for leiesektorenDagsavisen skriver i dag om Selvaag, som har bygd utleieboliger med kommunal tilvisningsrett i Oslo. Leieboerforeningen har lenge etterlyst flere profesjonelle utleiere, og mener modellen med gunstige lån fra Husbanken kan føre til en liten revolusjon på leiemarkedet.

Flaks på boligmarkedet kan påvirke resten av livet ditt

Flaks på boligmarkedet kan påvirke resten av livet dittTilfeldigheter styrer ofte om du får god eller dårlig råd. Viktigst er det antakelig å ha flaks på boligmarkedet.

Oslo blir stadig dyrere for deg som skal leie bolig

Oslo blir stadig dyrere for deg som skal leie bolig– Det er rekordmange boliger til leie, men likevel sterkt økende leiepriser i Oslo, Asker og Bærum, sier administrerende direktør for Utleiemegleren, Vibecke Lyse Augdal. Studentene i hovedstaden kan ikke regne med å slippe billig unna til høsten, med andre ord.

Sexarbeidere diskrimineres på leiemarkedet

• torsdag 26 mai, 2016 - 11:03

Sexarbeidere diskrimineres på leiemarkedetI en rapport fra Amnesty International Norway om sexarbeidere har Leieboeforeningens advokater også levert bidrag vedrørende regelverket knyttet til leie av bolig.

Utvidelse av bostøtte - LbFs høringssvar

Utvidelse av bostøtte - LbFs høringssvarLeieboerforeningen er svært positiv til at regjeringen foreslår å utvide bostøtten til også å omfatte personer som bor i bofellesskap. Men i høringsbrevet skriver foreningen at den er skeptisk til at det skal skje basert på skjønnsmessige vurderinger gjort av kommunen.

Nysgjerrig på hva som skjer der du bor?

Nysgjerrig på hva som skjer der du bor?Det er gratis, det er enkelt, og det er nyttig å hente inn fakta om eiendommene i Oslo gjennom nettjenesten "Hva gjelder for eiendommen?".

Leieboerforeningen krever bedre vedlikhold av kommunale boliger

• fredag 20 mai, 2016 - 08:37

Leieboerforeningen krever bedre vedlikhold av kommunale boligerI et brev til byrådet ber Leieboerforeningen om at arbeidet med å sette i stand de kommunale boligene og bomiljøet kommer i gang. Byrådet varslet selv en gjennomgang av husleie- og utbyttepraksisen for de kommunale boligene i sin tiltredelseserklæring høsten 2015. Nå vil Leieboerforeningen ha konkret handling.

Bostøtte også til personer i bofellesskap og bokollektiv

• onsdag 18 mai, 2016 - 14:56

Bostøtte også til personer i bofellesskap og bokollektiv- Regjeringen foreslår å endre regelverket slik at beboere i bokollektiv kan få bostøtte. Ved å utvide ordningen legger regjeringen til rette for rask...

Airbnb vs husleieloven