Slike leieboliger vil vi også ha!

• fredag 18 november, 2016 - 13:09

Slike leieboliger vil vi også ha!Ett år etter at de rød-grønne i hovedstaden programfestet at det skulle utredes en modell for ikke-kommersielle utleieboliger, tyder mye på at man er kommet noen skritt videre. Modellen byrådet snuser på, er såkalte AlmenBolig+, som har hatt stor suksess i Danmark de siste årene. Vi har sett litt nærmere på hva dette er – og innrømmer gjerne at vi er imponert.

Nedslitt kommunal leiebolig ble moderne passivhus

• fredag 18 november, 2016 - 11:20

Nedslitt kommunal leiebolig ble moderne passivhusEn sliten, kommunal bolig i Overhalla har fått nytt liv som passivhus, takket være et samarbeidsprosjekt hvor elever i videregående skole stod for oppføringen.

Huseierne og Leieboerforeningen enige om å begrense AirBnB

Huseierne og Leieboerforeningen enige om å begrense AirBnBHuseiernes Landsforbund og Leieboerforeningen er enige om at det er behov for å begrense AirBnB og tilsvarende døgnovernattingstjenester. I et felles brev til Kommunal- og moderniseringsdepartementet foreslås det at det settes en maksgrense på 90 dager per år.

Beboere i bokollektiv kan søke bostøtte fra 1. november

Beboere i bokollektiv kan søke bostøtte fra 1. novemberStortinget har fulgt opp regjeringens forslag om å endre bostøtteloven. Endringen gjør det mulig for vanskeligstilte beboere i bokollektiv å motta bostøtte. Endringen trer i kraft fra 1. november 2016.

Ikke-kommersielle utleieboliger i Oslo?

Ikke-kommersielle utleieboliger i Oslo? Arkitektnytt skriver i dag at byråd for byutvikling i Oslo, Hanna E. Marcussen (MDG), jobber med en pilot for bygging av ikke-kommersielle utleieboliger. Tanken bak dette prosjektet er at vi ønsker å beholde et mangfold i byen. Da trenger vi en tredje sektor, mellom sosial boligbygging og markedet, sier byråd for byutvikling, Hanna E. Marcussen til Arkitektnytt.

Godt bomiljø med "samvirke" modellen på Sagene

Godt bomiljø med Bo og nærmiljøteamene, Sagene kultur- og aktivitetssenter og Sagene internasjonale og flerkulturelle frivillighetssentral er nominert til Statens pris for boligsosialt arbeid 2016, for bydelens arbeid med å skape et trygt og godt lokalmiljø.

8700 må tilbakebetale for mye bostøtte

8700 må tilbakebetale for mye bostøtte8700 personer fikk utbetalt til sammen 197 millioner kroner mer i bostøtte enn de hadde krav på i 2015. Nå får de varsel fra Husbanken om at pengene kreves tilbake.

Utleiegigant med uredelig praksis

Utleiegigant med uredelig praksisFredensborg oppgir én pris i annonsene og en annen på visning. Forbrukerombudet og Leieboerforeningen er svært kritiske til prakisen.

Flere utleieboliger må til

• onsdag 28 september, 2016 - 18:23

Flere utleieboliger må tilFlere utleieboliger kan gi redusert boligprisvekst. Skatt for utleiebolig som for næringsbygg kan få flere til å bygge, skriver regiondirektør i Husbanken, Guri Bergo i en kronikk i Dagens Næringsliv 27. september 2016.

Elleve gode grunner til å leie bolig

• søndag 25 september, 2016 - 17:37

Elleve gode grunner til å leie boligDet er lett å finne gode argumenter for å leie bolig, selv om det ikke nødvendigvis er rett for deg.

Åtte av ti sosialklienter leier boligen

• torsdag 22 september, 2016 - 16:58

Åtte av ti sosialklienter leier boligenSjekk bosituasjonen til din kommunes sosialhjelpsmottakerne her.

Finanstilsynet kan lappe på et boligmarked som ikke virker, men ikke reparere detBoligprisene stiger urovekkende mye. Årsveksten på landsbasis er på 9,1 prosent, og i Oslo på så mye som 16,3 prosent. Gjeldsveksten stiger selvsagt i takt, og det fryktede ordet «boligboble» dukker opp i nyhetsdekningen. Det er nødvendig med tiltak, og Finanstilsynet har servert forslag til akuttløsninger, skriver Dagbladet på lederplass. Vi gjengir lederen her:

Ble tilbudt husleiereduksjon i bytte mot seksuelle tjenester

Ble tilbudt husleiereduksjon i bytte mot seksuelle tjenester«Lika du å sug?» spurte utleieren 19 år gamle Tina Nikolaisen Einarsen fra Steigen. Leieboerforeningen opplever at enkelte utleiere tar seg vel godt til rette i et presset boligmarked.

Kommunal bustadpolitikk i Oslo kommune - eit løft for bumiljøa?

• lørdag 20 august, 2016 - 15:01
  • kommuna

Kommunal bustadpolitikk i Oslo kommune - eit løft for bumiljøa? Dette blogginnlegget sto på trykk på Ivar Johansens blogg 18. august 2016 Den kommunale bustadpolitikken i Oslo har gjennomgått enorme endringar de...

Flyktninger kurses i husleierett

Flyktninger kurses i husleierettI forbindelse med Leieboerforeningens rådgivningstjeneste til kommuner som bosetter flyktninger, har vi i høst avholdt kurs i husleierett for til sammen 85 flyktninger på Østlandet.

Brutal hverdag for barn i kommunale gårder

Brutal hverdag for barn i kommunale gårderDenne sommeren har de kommunale boligene i Oslo fått mye oppmeksomhet i media. Etter at en eldre kvinne ble funnet drept av en nabo i en gård på Tøyen, har boforholdene i kommunale gårder igjen blitt aktualisert.

Regulering fungerer!

Regulering fungerer!Boligmarkedet har blitt overlatt til spekulantene. Er det virkelig bedre enn etterkrigstidens politikk?

Bidrar Airbnb til kaos på boligmarkedet?

Bidrar Airbnb til kaos på boligmarkedet?Airbnb eller utleie av rom/bolig for døgnovernatting har fått enorm utbredelse over store deler av verden etter at online-tjenesten ble startet opp i USA i 2008. De siste årene har stadig flere hevdet at Airbnb og andre tilsvarende tjenester undergraver den tradisjonelle leiesektoren. Den ene storbyen etter den andre har innført eller planlegger strenge restriksjoner. Mye ligger til rette for at vi kan få de samme utfordringene i Oslo og andre større byer i Norge, og det er behov for raskt å trekke opp noen grenser mellom døgnovernattingstjenester som Airbnb og tradisjonell utleie av bolig.

Gode nyheter for leiesektoren

Gode nyheter for leiesektorenDagsavisen skriver i dag om Selvaag, som har bygd utleieboliger med kommunal tilvisningsrett i Oslo. Leieboerforeningen har lenge etterlyst flere profesjonelle utleiere, og mener modellen med gunstige lån fra Husbanken kan føre til en liten revolusjon på leiemarkedet.

Flaks på boligmarkedet kan påvirke resten av livet ditt

Flaks på boligmarkedet kan påvirke resten av livet dittTilfeldigheter styrer ofte om du får god eller dårlig råd. Viktigst er det antakelig å ha flaks på boligmarkedet.

Side5 av 24Først   Forrige   1  2  3  4  [5]  6  7  8  9  10  Neste   Sist