Hva vet vi om leiemarkedet i Norge?

• torsdag 28 september, 2017 - 09:00

Hva vet vi om leiemarkedet i Norge?Hvor i Norge er det flest som leier? Hva koster det å leie bolig i Norge? Hvor er det dyrest å leie? SSB har samlet inn data om leiemarkedet siden 2006.

Skuffende fra byrådet

Skuffende fra byrådetOslo kommune reduserer endelig på utbyttekravet fra det kommunale boligselskapet Boligbygg. Samtidig kutter byrådet i overføringen til Leieboerforeningen så det svir! Driftstilskuddet til foreningen reduseres dramatisk, og den storstilte satsing på boligsosialt arbeid blir ikke videreført av det rød-grønne byrådet.

Nye utleieboliger for unge voksne på Furuset

• tirsdag 12 september, 2017 - 15:13

Nye utleieboliger for unge voksne på FurusetI Ulsholtveien 31 på Furuset har stiftelsen Betanien bygget 35 klimanøytrale utleieboliger for å gi unge voksne og barnefamilier på Furuset mulighet til å bli boende i området. Utleieboligene er finansiert med grunnlån i Husbanken og Oslo kommune har rett til å tilvise beboere i inntil 40 prosent av boligene.

Husbanken krever tilbake 186 millioner kroner i bostøtte

• tirsdag 12 september, 2017 - 15:10

Husbanken krever tilbake 186 millioner kroner i bostøtte8 100 personer fikk utbetalt til sammen 186 millioner kroner mer i bostøtte enn de hadde krav på i 2016. Nå får de varsel fra Husbanken om at pengene kreves tilbake.

Den beste leigebuarpolitikken - MDG er vinnaren

Den beste leigebuarpolitikken - MDG er vinnarenI sommar har vi i Leieboerforeningen snakka med alle partia som er aktuelle for dei fire neste åra på Løvebakken, og med ei knapp veke igjen til valget, gjenstår det berre å kaste terning på dei respektive partias bustadpolitikk. Best ut kjem Miljøpartiet De Grønne.

Høstfest for beboerne i Åkebergveien 50

• tirsdag 05 september, 2017 - 20:53

Høstfest for beboerne i Åkebergveien 50Fredag 1. september arrangerte gårdsstyret i Åkebergveien 50 høstfest for alle beboere. Denne festen falt i tid sammen med Id-al-Adha og ble for mange av beboerne også en markering av Hadj.

Politikerpreik - samleside

Politikerpreik - samlesideGjennom sommeren har Leieboerforeningen under overskriften Politikerpreik snakket med alle partiene. Målet har vært å bli litt klokere på partienes boligpolitikk og leiesektoren spesielt. Her har vi samlet alle videoene. God fornøyelse.

Tallene fra Tøyen

• onsdag 30 august, 2017 - 15:56

Tallene fra TøyenFerske tall fra SSB viser at 64 prosent av barna på Nedre Tøyen lever i fattige familier. De er fanget i fattigdom, og ingen områdeløft kan hjelpe dem ut av det, hvis ikke kommunen også endrer sin boligpolitikk.

Politikerpreik volum 9: Høgre

Politikerpreik volum 9: HøgreHøgre er regjeringspartiet med stor R. Med både statsministeren og bustadminister Sanner har Høgre stor innflytelse på bustadpolitikken vår. Høgre har også eit stort engasjement for bustadpolitikk, og eit gjennomarbeida program. Vi har møtt Mudassa Kapur frå Kommunalkomiteen for å snakke om eigarlinja, leigebuarar og den frie marknaden.

Politikerpreik volum 8: Kristeleg Folkeparti

Politikerpreik volum 8: Kristeleg Folkeparti Kristeleg folkeparti er eit verdibasert parti med hjarte for samfunnets svake. Vi har møtt stortingsrepresentant Geir Toskedal for å snakke om den vanskelege bustadmarknaden, og vi møtte ein folkevalgt som var åpen for å sjå ting frå fleire vinklar.

Politikerpreik volum 7: Raudt

Politikerpreik volum 7: RaudtRaudt er ein av årets store snakkisar i valgkampen. Partiet ligg an til å gjere sitt beste valg nokonsinne, og ein plass på Stortinget er innan rekkjevidde. Men vil partiet dra oss baklengs inn i framtida og reversere gjere oss alle til kommunale leigebuarar, eller? Vi har tatt ein prat med Bjørnar Moxnes, partileiar i Raudt.

Politikerpreik volum 6: Sosialistisk Venstreparti

Politikerpreik volum 6: Sosialistisk Venstreparti Med sine sju stortingsrepresentantar er SV Stortingets nest minste parti. SVs bustadpolitikk derimot, er omfattande og detaljert. Vi har tatt ein prat med avtroppande stortingsrepresentant Snorre Valen.

Ledig stilling som advokatfullmektig i Leieboerforeningen

Ledig stilling som advokatfullmektig i LeieboerforeningenDet er ledig stilling som advokatfullmektig i Leieboerforeningen fra 1. november 2017. Arbeidsoppgavene er varierte og interessante med gode muligheter for prosedyre.

Utleier gir sommerjobb til ungdommer i bomiljøet

Utleier gir sommerjobb til ungdommer i bomiljøetUtleiebolig as betrakter leieboerne som sine kunder og ønsker å legge til rette for at beboerne skal trives best mulig og bli boende lenge. I år har utleieselskapet hatt fire ungdommer i blokka på sommerjobb som assistentvaktmestere. Alt tyder på suksess.

Politikerpreik volum 5: Venstre

Politikerpreik volum 5: VenstreSom støtteparti for regjeringa, er Venstre sin innflytelse på den norske bustadpolitikken ikkje uvesentleg. Kor viktig er bustadpolitikken for sentrumspartiet Venstre?

Slik unngår du vannskader i ferien

Slik unngår du vannskader i ferienSommeren er høysesong for vannskader, som er blant de verste skadene du kan få i en bolig. Noen enkle grep kan spare deg for store utgifter og mye bryderi

Et hjem, ikke en bolig

Et hjem, ikke en boligDet finnes rundt 20.000 mennesker med utviklingshemming i Norge. 86 prosent bor i leid bolig, nesten utelukkende med kommunen som utleier. Leieboerforeningen har tatt en prat med Hedvig Ekberg, generalsekretær i Norsk Forbund for Utviklingshemmede, en interesse- og medlemsorganisasjon med 8000 medlemmer.

Politikerpreik volum 4: Framstegspartiet

Politikerpreik volum 4: FramstegspartietFramstegspartiet i regjering er kanskje det partiet som har størst innflytelse på den norske bustadmarknaden. Med partileiar Siv Jensen i den viktige ministerposten for finans, har FrP avgjerande påverknad på mellom anna fyrstegongs-etablerarars moglegheit til å kjøpe bustad.

Politikerpreik volum 3: Arbeiderpartiet

Politikerpreik volum 3: ArbeiderpartietI 1951 sa Arbeiderpartiets Trygve Bratteli at ingen skulle tjene penger på å eie en annens bolig. Dette gullkornet er et speil på datidens boligpolitikk - en ganske annen enn dagens. Dagens Arbeiderparti har heller ikke så stor innflytelse som dengang da, så vil det komme en ny vår for den sosiale boligpolitikken hvis Arbeiderpartiet kommer til makta igjen?

Kraftig nedgang i antall bostedsløse

• mandag 12 juni, 2017 - 09:06

Kraftig nedgang i antall bostedsløseHøsten 2016 ble den sjette landsomfattende kartleggingen av bostedsløse gjennomført i Norge. Det absolutt viktigste funnet i kartleggingen i 2016 er en stor reduksjon i antall bostedsløse. Nedgangen har kommet i alle typer kommuner; storbyene, mellomstore byer, mindre kommuner og små kommuner.

Side2 av 23Først   Forrige   1  [2]  3  4  5  6  7  8  9  10  Neste   Sist