Millardpakke til bygging av nye utleieboliger

Millardpakke til bygging av nye utleieboligerDen svenske regjeringen tar har lagt fram en omfattende finansieringspakke som skal gi 250.000 nye boliger i perioden fram mot 2020. Foreløpig er stimuleringstiltakene beregnet til 6,7 milliarder SEK per år og halvparten skal gå til nye utleieboliger.

Auka etterspurnad etter lån til kjøp av utleigebustader

Auka etterspurnad etter lån til kjøp av utleigebustaderVed utgangen av februar hadde Husbanken motteke søknader om grunnlån til kjøp av utleigebustader for til saman 140 millionar kroner. Det er fem gonger så mange som same periode i 2014. Utleigebustader er høgt prioritert i Husbanken.

Åpner for boligblokker så høye som Oslo Plaza

Åpner for boligblokker så høye som Oslo PlazaOslo-politiker og Arbeiderpartiets byrådslederkandidat Raymond Johansen varsler massiv innsats på boligbygging - dersom han får velgernes tillit.

1500 nye boliger midt i Oslo

1500 nye boliger midt i OsloNå går startskuddet for utbyggingen av Bispevik hvor det blir 1.500 nye boliger og et kontorbygg på 25.000 kvadratmeter.

Selvbygging for leieboere

Selvbygging for leieboerePå en spesiell tomt i en spesiell bydel skal leieboere selv bygge sine drømmehjem. Initiativet kommer fra to arkitektstudenter som stiller spørsmål ved dagens byggemodell, der det er langt mellom byggherre og beboer. I leiesektoren er det ytterst sjelden at fremtidige leietakere får delta i planleggingsprosessen.

6 kvm for mye - blir fratatt bostøtten

6 kvm for mye - blir fratatt bostøttenAnn Gulborg Findahl og datteren (16) har bodd i den kommunale boligen på Skjetten i ti år. Nå mener Skedsmo kommune den er for stor for de to og har tatt fra Findahl all bostøtte.

Vil ha svar på om mange har mistet bostøtte

Vil ha svar på om mange har mistet bostøtteUnder statsbudsjettet høsten 2014 uttrykte Leieboerforeningen bekymring for at mange kunne mistet å få redusert bostøtte som følge av at egenandelen og inntektsgrensene ikke ble justert i takt med veksten i trygde- og lønnsytelser. Nå krever stortingsrepresentant Stine Renate Håheim (A) at kommunalminister Jan Tore Sanner redegjør for dette i Stortinget.

Leieprisene flater ut

Leieprisene flater utEiendomsmeglerbransjens leieprisstatistikk viser en flat utvikling fra fjerde kvartal 2014 til første kvartal 2015. En gjennomsnittlig 2 roms leilighet leies ut nå ut for kroner 11.345,- i Oslo, kroner 9.933,- i Bergen og kroner 9.373,- i Trondheim.

LbF om Scheel-utvalgets rapport

LbF om Scheel-utvalgets rapportGrunnen til at det ikke satses mer på moderne utleieboliger skyldes skattediskriminering. Om utleieboliger fikk de samme skatteavskrivningsmuligheter som næringseiendom, vil interessen for å investere i leieboliger trolig øke. Derfor foreslår Leieboerforeningen at det blir innført adgang til skattemessig saldoavskrivning for nye utleieboliger.

- Boligkjøp er veldig, veldig vanskelig

- Boligkjøp er veldig, veldig vanskeligHistorisk lav boligrente gjør livet lettere for leietakerne, men for boligkjøperne er tilstanden verre.

NBBL svært kritisk til endringer i tomtefesteloven

NBBL svært kritisk til endringer i tomtefestelovenJustisdepartementet la 27. mars frem forslag til endringer i tomtefesteloven. NBBL er svært kritiske til forslaget, sier avdelingsdirektør Henning Lauridsen.

Kaster bostedsløse på glattcelle

Kaster bostedsløse på glattcelleØvre Eiker kommunes nye tilbud til bostedsløse blir containere på 17,3 kvadrat med stålinventar. Uverdig, sier Elise Haraldsrud Lien.

Frp-byråd gikk på bostøtte-smell

Frp-byråd gikk på bostøtte-smellBystyret i Bergen har besluttet å sende saken om nye retningslinjer for kommunal bostøtte tilbake til byrådet for videre utredning.

Rusavhengige nedprioriteres i boligkøen

Rusavhengige nedprioriteres i boligkøenI Bergensavisen kan vi i dag lese den hjerteskjærende historien om Morten, som har stått på venteliste for å få tildelt kommunal bolig i fire år. Mens han har ventet, har han tilbragt netter i telt og parkeringshus. Morten har vært rusmisbruker hele sitt voksne liv, og har også betydelige helseproblemer. Han har et sterkt ønske om å bosette seg i et område han opplever som trygt. Da han fikk tilbud om kommunal bolig i en belastet blokk i Nyhavnsveien, takket han nei. Han ville heller sove ute enn å bo i et rusmiljø.

Leietaker vurderer utleier på nettsted

Leietaker vurderer utleier på nettstedHybelrating.no er et nytt nettsted som gir leietakere mulighet til å vurdere leieforholdet. Målet er et mer rettferdig leiemarked, sier daglig leder Alexander Gjendem Gjørven til Leieboerforeningen.

LbF-rapport: Beboertrivsel i nye utleieprosjekt

LbF-rapport: Beboertrivsel i nye utleieprosjektSelvaag bygget i 2013 fem nye blokker med tilsammen 150 leiligheter på Bjørnåsen i bydel Søndre Nordstrand i Oslo. 96 av disse leilighetene (fordelt på tre blokker) er bygget for utleie. Oslo kommune disponere 40 prosent av boligene gjennom såkalte tilvisningsavtaler. Leieboerforeningen har gjennomført et pilotprosjekt i de nye utleieboligene for å få mer kunnskap om leieboernes behov og rolle i større utleieboligprosjekter.

Vil hindre byøkologisk prosjekt fra utkastelse

Vil hindre byøkologisk prosjekt fra utkastelseUngdommer tok i bruk det fredede kommunale huset som sto tomt, ulåst og i forfall. De etablerte et spennende byøkologisk boligprosjekt. Bymljøetaten vil kaste ut ungdommene. Jeg fremmer forslag i bystyret for å forhindre det, skriver Ivar Johansen på sin blogg i dag.

Idiotbyen

IdiotbyenByene utvikler seg som et resultat av blant annet boligpolitikk, arkitekturpolitikk, demografi, marked og tilfeldigheter. I Oslo har byens utseende endret seg svært raskt de siste femten årene. Gentrifiseringen av sentrumsnære bydeler har satt et fysisk preg på byen, og i slike prosesser, forsvinner en del av byens egenart. Nå er et av Oslos viktigste møtesteder for litteratur i fare for å forsvinne. Det tidligere statseide eiendomsselskapet Entra A/S har sagt opp leiekontrakten med den verdenskjente bokhandelen Tronsmo.

Horten kommune sjokkerar med elendige buhøve

Horten kommune sjokkerar med elendige buhøveI Horten har "Rune" nettopp flytta inn i ein kommunal leilighet. Han betalar 5000 kr i månaden, og er glad for at han har fått ein plass å bu etter ei stund som heimlaus. Men leiligheten er prega av voldsom slitasje. Slagskader, knivmerker i veggen og gulv reparert med gaffa-tape er noko av det han viser fram til avisa Gjengangeren.

Byrådet i Bergen vil sende fleire på sosialstøtte

Byrådet i Bergen vil sende fleire på sosialstøtteI Bergen har sosialbyråd Eiler Macody Lund (FRP) foreslått å fjerne bustøtta til over 1000 husstandar. Forslaget vil føre til innsparingar på 15 millionar kroner, men sidan mange kjem til å måtte gå over på sosialstønad, vil den reelle innsparinga liggje på rundt 8 millionar.

Side11 av 24Først   Forrige   6  7  8  9  10  [11]  12  13  14  15  Neste   Sist