Artikler skrevet av: ARA

Boligpolitikk takk

Boligpolitikk takkLeieboerforeningen har lenge etterlyst et større fokus på boligpolitikk i valgkampen, og i år ser vi resultater av vårt arbeid i Oslo – boligpolitikk er endelig på dagsorden og begreper som sosial boligpolitikk, gjengs leie, tredje boligsektor, medvirkning, innelåsningseffekter og fattigdomsfelle diskuteres hyppig blant våre folkevalgte. Fram mot valget slipper vi våre folkevalgte til orde - og til slutt gjør vi opp status og forteller deg hvilket parti som har den beste boligpolitikken for leieboerne i hovedstaden.

Parsellhagen på Haugenstua

• fredag 29 juni, 2018 - 14:34

Parsellhagen på HaugenstuaLeieboerforeningen har besøkt en av Groruddalens største parsellhager, der 100 familier har opp til 70 kvadratmeter dyrkeplass hver. Parsellhagen oppsto i 2008 som et ledd i Groruddalssatsingen, og etter ønske fra beboere i området.

Leieboerforeningen gjennomfører beboertilfredsundersøkelser

Leieboerforeningen gjennomfører beboertilfredsundersøkelserMed jevne mellomrom gjennomfører Leieboerforeningen medlemsundersøkelser og andre spørreundersøkelser blant leieboere. Nå har vi utvidet vårt tilbud, ...

Sosialfaglig bistand til leieboere

Sosialfaglig bistand til leieboereI år har Leieboerforeningen ansatt en sosionom i full stilling. Dette skal bidra til at våre medlemmer får et enda bedre tilbud, og gjennom den nyopprettede stillingen skal foreningen ha et spesielt fokus på vanskeligstilte på boligmarkedet i Oslo.

Den beste leigebuarpolitikken - MDG er vinnaren

Den beste leigebuarpolitikken - MDG er vinnarenI sommar har vi i Leieboerforeningen snakka med alle partia som er aktuelle for dei fire neste åra på Løvebakken, og med ei knapp veke igjen til valget, gjenstår det berre å kaste terning på dei respektive partias bustadpolitikk. Best ut kjem Miljøpartiet De Grønne.

Tallene fra Tøyen

• onsdag 30 august, 2017 - 15:56

Tallene fra TøyenFerske tall fra SSB viser at 64 prosent av barna på Nedre Tøyen lever i fattige familier. De er fanget i fattigdom, og ingen områdeløft kan hjelpe dem ut av det, hvis ikke kommunen også endrer sin boligpolitikk.

Politikerpreik volum 9: Høgre

Politikerpreik volum 9: HøgreHøgre er regjeringspartiet med stor R. Med både statsministeren og bustadminister Sanner har Høgre stor innflytelse på bustadpolitikken vår. Høgre har også eit stort engasjement for bustadpolitikk, og eit gjennomarbeida program. Vi har møtt Mudassa Kapur frå Kommunalkomiteen for å snakke om eigarlinja, leigebuarar og den frie marknaden.

Politikerpreik volum 8: Kristeleg Folkeparti

Politikerpreik volum 8: Kristeleg Folkeparti Kristeleg folkeparti er eit verdibasert parti med hjarte for samfunnets svake. Vi har møtt stortingsrepresentant Geir Toskedal for å snakke om den vanskelege bustadmarknaden, og vi møtte ein folkevalgt som var åpen for å sjå ting frå fleire vinklar.

Politikerpreik volum 7: Raudt

Politikerpreik volum 7: RaudtRaudt er ein av årets store snakkisar i valgkampen. Partiet ligg an til å gjere sitt beste valg nokonsinne, og ein plass på Stortinget er innan rekkjevidde. Men vil partiet dra oss baklengs inn i framtida og reversere gjere oss alle til kommunale leigebuarar, eller? Vi har tatt ein prat med Bjørnar Moxnes, partileiar i Raudt.

Politikerpreik volum 6: Sosialistisk Venstreparti

Politikerpreik volum 6: Sosialistisk Venstreparti Med sine sju stortingsrepresentantar er SV Stortingets nest minste parti. SVs bustadpolitikk derimot, er omfattande og detaljert. Vi har tatt ein prat med avtroppande stortingsrepresentant Snorre Valen.

Politikerpreik volum 5: Venstre

Politikerpreik volum 5: VenstreSom støtteparti for regjeringa, er Venstre sin innflytelse på den norske bustadpolitikken ikkje uvesentleg. Kor viktig er bustadpolitikken for sentrumspartiet Venstre?

Et hjem, ikke en bolig

Et hjem, ikke en boligDet finnes rundt 20.000 mennesker med utviklingshemming i Norge. 86 prosent bor i leid bolig, nesten utelukkende med kommunen som utleier. Leieboerforeningen har tatt en prat med Hedvig Ekberg, generalsekretær i Norsk Forbund for Utviklingshemmede, en interesse- og medlemsorganisasjon med 8000 medlemmer.

Politikerpreik volum 4: Framstegspartiet

Politikerpreik volum 4: FramstegspartietFramstegspartiet i regjering er kanskje det partiet som har størst innflytelse på den norske bustadmarknaden. Med partileiar Siv Jensen i den viktige ministerposten for finans, har FrP avgjerande påverknad på mellom anna fyrstegongs-etablerarars moglegheit til å kjøpe bustad.

Politikerpreik volum 3: Arbeiderpartiet

Politikerpreik volum 3: ArbeiderpartietI 1951 sa Arbeiderpartiets Trygve Bratteli at ingen skulle tjene penger på å eie en annens bolig. Dette gullkornet er et speil på datidens boligpolitikk - en ganske annen enn dagens. Dagens Arbeiderparti har heller ikke så stor innflytelse som dengang da, så vil det komme en ny vår for den sosiale boligpolitikken hvis Arbeiderpartiet kommer til makta igjen?

Politikerpreik volum 2: Senterpartiet

Politikerpreik volum 2: SenterpartietSenterpartiet står for tur i LbF sin uhøgtidelege valkampserie. SP sitt engasjement for distrikta treng vel ingen introduksjon, ei heller SP sitt kjærleiksforhold til sjølvaste Bustadsdepartementet – KMD. Men korleis står det til med storbypolitikken?

Politikerpreik volum 1: Miljøpartiet

Politikerpreik volum 1: MiljøpartietValkampen er så smått i gang, og også denne gongen er bustadpolitikk eit heitt tema. Alle parti med respekt for seg sjølv seier "noko" om at leigebuarane må kunne bu trygt og godt, men gjenspeglast det i partiprogramma?
Fyrst ute er Miljøpartiet de Grønne.

Ledig stilling i Leieboerforeningen

• fredag 19 mai, 2017 - 14:21

Ledig stilling i Leieboerforeningen Som eit ledd i Leieboerforeningens satsing på medverknadsarbeid, skal vi no ansette ein prosjektmedarbeidar i 20 % stilling.  Vi ønsker ein sjøl...

Drammen kommune lytter til beboerne

Drammen kommune lytter til beboerneI regjeringens boligsosiale handlingsplan, Bolig for velferd, heter det at medvirkning fra beboerne er et suksesskriterie i det boligsosiale arbeidet. I 2017 skal det utvikles en plan for medvirkning som en del av den boligsosiale handlingsplanen. På kommunenivå satses det også på medvirkningsarbeid. Drammen kommune har nå igangsatt et medvirkningsprosjekt, og Leieboerforeningen har fulgt oppstarten av prosjektet.

Johanna må flytte ut etter 23 år i kommunal leilighet

Johanna må flytte ut etter 23 år i kommunal leilighetKlagenemnda har gitt Boligenheten i Oslo kommune medhold i å kaste meg ut fra hjemmet mitt. Jeg har bodd her i Brinken i nesten 25 år. De siste årene i en leilighet på 46 kvadrat som er å regne som en familieleilighet. Jeg bor alene og har ikke krav på en sånn «stor» leilighet. Jeg vil bli tilkjent en annen leilighet, sier Johanna Engen til Dagsavisen

Ikke alle utleiere tar markedspris

Ikke alle utleiere tar markedsprisNorge har et av verdens minst regulerte leiemarkeder. Til og med kommunale boliger for vanskeligstilte styres av markedspris. Nå snakkes det igjen om ikke-kommersielle utleieboliger i hovedstaden. Vi har besøkt et av de få ikke-kommersielle boligprosjektene som eksisterer i dag.

Side1 av 5Først   Forrige   [1]  2  3  4  5  Neste   Sist