Artikler fra: september 2015

Anbefaler ikke nytt garantiprodukt

• onsdag 23 september, 2015 - 13:14

Anbefaler ikke nytt garantiproduktSperretkonto Rettshjelp AS er et nytt selskap med utspring i Bergen og som tilbyr en ny måte å betale inn sikkerhet/depositum i leieforhold på. Leieboerforeningen stiller seg skeptisk til dette produktet og vil ikke anbefale leieboere og utleiere å benytte denne løsningen.

Startlånet bidro til økte boligpriser

Startlånet bidro til økte boligpriserNorsk institutt for by- og regionforskning (NIBR) har undersøkt effektene de boligsosiale virkemidlene har på boligpriser og boligmasse. I en fersk rapport har de funnet ut at startlånet – slik det fungerte før omleggingen i 2014 - bidro til økte boligpriser, men ikke flere boliger. NIBR mener det er viktig å målrette den boligsosiale politikken.

- Utrolig lite bolig for pengene

- Utrolig lite bolig for pengeneKredittsjef Endre Jo Reite i Sparebank 1 SMN mener unge mennesker med usikre boplaner bør tenke seg om to ganger før de kaster seg inn i det hete boligmarkedet i hovedstaden.

Kommunene er avhengige av det private utleiemarkedet

Kommunene er avhengige av det private utleiemarkedetBehovet for bosetting av flyktninger er på sitt høyeste nivå siden krigen i Bosnia. Det er urealistisk å tenke seg at vi skal kunne bygge oss ut av utfordringene, kommunene er avhengige av det private utleiemarkedet for å skaffe boliger til flyktningene, skriver direktør Bård Øistensen på sin blogg.

Områdeløftet for Groruddalen videreføres

• fredag 04 september, 2015 - 15:32

Områdeløftet for Groruddalen videreføresStaten og Oslo kommune er enige om å inngå et nytt samarbeid for en 10 års periode fra 2017 om videre områderettet innsats i Groruddalen. Innsatsområdene er barnehage/skole, sysselsetting og nærmiljø.

Sint på Huseiernes Landsforbund

• fredag 04 september, 2015 - 15:13

Sint på Huseiernes LandsforbundAp-politiker i Oslo, Frode Kyvåg og tidligere Norway Cup-general melder seg ut av Huseiernes Landsforbund (HL) i protest på grunn av kampanje med feilaktige påstander om eiendomsskatt.

Forbrukerrådet med nye nettside om strømpriser

• onsdag 02 september, 2015 - 14:52

Forbrukerrådet med nye nettside om strømpriserBetaler du for mye for strømmen? Sjekk Forbrukerrådets nye oversikt og bli klokere.

Verdens høyeste trehus snart ferdigstilt

• onsdag 02 september, 2015 - 14:45

Verdens høyeste trehus snart ferdigstilt-Trehus bygget her i Bergen er et resultat av det muliges kunst, sier prosjektsjef Ole Kleppe i BOB Eiendomsutvikling om boligprosjektet Treet i Bergen. Med sine 58,8 meter fordelt på 14 etasjer er Treet på sørsiden av Puddefjordsbroen verdens høyeste trehus når det står ferdig innen utgangen av 2015.

Fremtidsforsker: – Tenk minst 30 år fremover

Fremtidsforsker: – Tenk minst 30 år fremoverFremtidsforsker Erik Øverland mener norske myndigheter er for forsiktige når de planlegger fremtiden til Norges storbyer.