Artikler fra: august 2016

Ble tilbudt husleiereduksjon i bytte mot seksuelle tjenester

Ble tilbudt husleiereduksjon i bytte mot seksuelle tjenester«Lika du å sug?» spurte utleieren 19 år gamle Tina Nikolaisen Einarsen fra Steigen. Leieboerforeningen opplever at enkelte utleiere tar seg vel godt til rette i et presset boligmarked.

Kommunal bustadpolitikk i Oslo kommune - eit løft for bumiljøa?

• lørdag 20 august, 2016 - 15:01
  • kommuna

Kommunal bustadpolitikk i Oslo kommune - eit løft for bumiljøa? Dette blogginnlegget sto på trykk på Ivar Johansens blogg 18. august 2016 Den kommunale bustadpolitikken i Oslo har gjennomgått enorme endringar de...

Flyktninger kurses i husleierett

Flyktninger kurses i husleierettI forbindelse med Leieboerforeningens rådgivningstjeneste til kommuner som bosetter flyktninger, har vi i høst avholdt kurs i husleierett for til sammen 85 flyktninger på Østlandet.

Brutal hverdag for barn i kommunale gårder

Brutal hverdag for barn i kommunale gårderDenne sommeren har de kommunale boligene i Oslo fått mye oppmeksomhet i media. Etter at en eldre kvinne ble funnet drept av en nabo i en gård på Tøyen, har boforholdene i kommunale gårder igjen blitt aktualisert.

Regulering fungerer!

Regulering fungerer!Boligmarkedet har blitt overlatt til spekulantene. Er det virkelig bedre enn etterkrigstidens politikk?

Bidrar Airbnb til kaos på boligmarkedet?

Bidrar Airbnb til kaos på boligmarkedet?Airbnb eller utleie av rom/bolig for døgnovernatting har fått enorm utbredelse over store deler av verden etter at online-tjenesten ble startet opp i USA i 2008. De siste årene har stadig flere hevdet at Airbnb og andre tilsvarende tjenester undergraver den tradisjonelle leiesektoren. Den ene storbyen etter den andre har innført eller planlegger strenge restriksjoner. Mye ligger til rette for at vi kan få de samme utfordringene i Oslo og andre større byer i Norge, og det er behov for raskt å trekke opp noen grenser mellom døgnovernattingstjenester som Airbnb og tradisjonell utleie av bolig.

Gode nyheter for leiesektoren

Gode nyheter for leiesektorenDagsavisen skriver i dag om Selvaag, som har bygd utleieboliger med kommunal tilvisningsrett i Oslo. Leieboerforeningen har lenge etterlyst flere profesjonelle utleiere, og mener modellen med gunstige lån fra Husbanken kan føre til en liten revolusjon på leiemarkedet.