Artikler fra: august 2015

Kurs i husleierett for medlemmer

Kurs i husleierett for medlemmerLeieboerforeningen viderefører fjorårets suksess og inviterer til medlemskurs i husleierett.

Husbankens bostøtte – en svekket ordning

Husbankens bostøtte – en svekket ordningDe siste årene har det skjedd en kraftig avgang av bostøttemottakere etter hver årlige omregning på bakgrunn av nye ligningsinntekter. Dette skyldes, som KBL tidligere har påpekt at egenandelene i ordningen ikke har blitt justert i takt med den generelle inntektsutviklingen.

Kanskje verdens verste boligblokk?

Kanskje verdens verste boligblokk?Den 54 etasjers høye boligblokken Ponte City i Johannesburg, Sør-Afrika, skulle være fremtidens boligområde – en høyreist by i byen, med eget postkontor, en rekke butikker og flott utsikt for alle. I stedet endte prosjektet opp som et brutalt gjengområde, der søppel og lik fløt fem etasjer høyt i den hule kjernen av blokka.

Smått, men bra

Smått, men braDet japanske huset på 55 kvadratmeter er tegnet av arkitektene hos Mizuishi Architects Atelier.

Det norske boligmysteriet

Det norske boligmysterietFra OBOS til gjeldskrise

Over 6.000 færre studenter i boligkø

Over 6.000 færre studenter i boligkøOver 6.000 færre studenter står i boligkø sammenlignet med samme tid ifjor, viser tall fra Norsk Studentorganisasjon (NSO).

Oppsigelse ved epost - gyldig eller ikke?

Oppsigelse ved epost - gyldig eller ikke?Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) mener at oppsigelse av leieforhold skal skje skriftlig ved brev. En oppsigelse pr epost er ikke tilstrekkelig og det vil være nødvendig med en lovendring for at en epostoppsigelse skal være gyldig. Samtidig presiserer departementet at en domstol kan komme til et annet resultat. Inntil en domstol tar stilling til dette er det derfor fortsatt uklart om en oppsigelse pr epost er gyldig eller ikke. KMDs uttalelse er likevel viktig.

Oslo trenger en boligpolitikk

• mandag 10 august, 2015 - 12:10

Oslo trenger en boligpolitikkAlle skal ha råd til å ha et sted å bo, og det må være av de høyest prioriterte oppgaver at Oslo kommune har en offensiv boligpolitikk. Realiteten i dag er jo at kommunen ikke har en boligpolitikk. Det borgerlige bystyreflertallet har en klokketro på at dette løser det kommersielle markedet selv. Men vi ser jo at markedet ikke virker.

Pusser opp for å få leid ut leiligheten

Pusser opp for å få leid ut leilighetenLeiemarkedet har snudd på få år. - Kravet om standard er betydelig høyere enn tidligere hos studentene, sier Svein Utne.

Uenighet om skattefradrag for leieboer

Uenighet om skattefradrag for leieboerEn høyere beskatning av sekundærboliger vil kun føre til en ekstraregning for allerede fattige leieboere, mener førsteamanuensis Are Oust. Han mener skattefradrag er et bedre alternativ til utjevning. Leieboerforeningen tviler på denne løsningen.

Stadig flere unge boligkjøpere får hjelp av foreldrene sine

Stadig flere unge boligkjøpere får hjelp av foreldrene sineØkte boligpriser har gjort det vanskeligere for unge å etablere seg på boligmarkedet. Løsningen for stadig flere er få økonomisk hjelp fra sine foreldre.