Artikler fra: april 2019

Boligpolitikk på 1. mai - bli med!

• søndag 28 april, 2019 - 11:22

Boligpolitikk på 1. mai - bli med!I valgåret 2019 ser det endelig ut som at boligpolitikk kommer på dagsorden i Oslo. Bli med oss 1 mai og krever bedre forhold for leieboere.

Årsmøte og boligpolitisk debatt på Kulturhuset

• onsdag 17 april, 2019 - 16:30

Årsmøte og boligpolitisk debatt på Kulturhuset21. mai kl 17:30 inviterer vi til årsmøte i Leieboerforeningen. Etter den formelle delen, kl 18:30 braker det løs med boligpolitisk debatt mellom ringrevene Tone Tellevik Dahl fra Arbeiderpartiet og Høyres James Stove Lorentzen. For å få opp temperaturen skikkelig har vi bedt om oppspill fra de som står bak det kommunale Boligopprøret og fra lederen i Leieboerforeningen, Lars Aasen. Årsmøte er for medlemmer - den politiske debatten er åpen for alle.

Retten til bolig

• onsdag 10 april, 2019 - 19:07

Retten til boligFN-konvensjonen for økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter slår fast at medlemslandene skal sørge for at innbyggerne har tilgang til blant annet mat, vann, utdannelse og bolig. Boligen skal blant annet være stor nok, sunn, og med et rimelig kostnadsnivå. Norge er tilslutta konvensjonen, men hva betyr egentlig det?

Den tredje boligsektor - en mulig løsning?

• onsdag 10 april, 2019 - 18:19

Den tredje boligsektor - en mulig løsning?Igjen ringer klokkene og vardene tennes. Boligprisene er blitt så høye at selv sykepleiere i full jobb må ta til takke med å leie dyrt, dårlig og usikkert. Noe må gjøres om ikke den norske, demokratiske boligmodellen skal forvitre. Og igjen diskuterer vi den «tredje boligsektor» som en mulig løsning. Oslo kommune skal snart til å legge frem politisk sak om et alternativt boligmarked. Men er ideen om reetablering av ny, ikke-kommersiell boligsektor noe annet enn å tro på julenissen? Hva må til om ideen om den tredje boligsektor skal bli noe mer enn bare en våt drøm?