Artikler fra: april 2015

Vil ha milliarder til områdesatsing

Vil ha milliarder til områdesatsingHøyres Mudassar Kapur vil at Høyre skal fornye og forbedre områdesatsingen i Oslo, og utvide den til flere byer i Norge. Oslo og Drammen er gode eksempler på byer der kommune og stat har gått sammen for å gi et område av en storby et særskilt løft.

Bekymret for rekordhøy boliggjeld

Bekymret for rekordhøy boliggjeldNordmenns gjeld har aldri vært høyere. Husholdningenes lån vokser mer enn inntektene. Dette øker risikoen for finansiell ustabiltet, mener Finanstilsynet i en fersk rapport.

Årsmøte 2015 og boligdebatt

Årsmøte 2015 og boligdebattLeieboerforeningens ordinære årsmøte er 19. mai kl 17:30 på Håndverkeren Kurs- og Konferansesenter i Oslo (Sangerhallen), Rosenkrantzgate 7 (ved Hotel Bristol). Etter årsmøte følger LbF-debatten som er åpen for gratis og åpen for alle.

Kjøpet av OBOS-utleieboligene: Korreks til byrådet

Kjøpet av OBOS-utleieboligene: Korreks til byrådetByrådet ville ikke ha samarbeid med Leieboerforeningen. Jeg sørget, på vegne av SV, for at de fikk pålegg fra bystyreflertallet, skriver Ivar Johansen i sin blogg 18. april.

Hvor skal vi andre bo?

Hvor skal vi andre bo?Rekordhøye boligpriser skyldes både høyre- og venstresiden. Nå må vi endre kurs.

Millardpakke til bygging av nye utleieboliger

Millardpakke til bygging av nye utleieboligerDen svenske regjeringen tar har lagt fram en omfattende finansieringspakke som skal gi 250.000 nye boliger i perioden fram mot 2020. Foreløpig er stimuleringstiltakene beregnet til 6,7 milliarder SEK per år og halvparten skal gå til nye utleieboliger.

Auka etterspurnad etter lån til kjøp av utleigebustader

Auka etterspurnad etter lån til kjøp av utleigebustaderVed utgangen av februar hadde Husbanken motteke søknader om grunnlån til kjøp av utleigebustader for til saman 140 millionar kroner. Det er fem gonger så mange som same periode i 2014. Utleigebustader er høgt prioritert i Husbanken.

Åpner for boligblokker så høye som Oslo Plaza

Åpner for boligblokker så høye som Oslo PlazaOslo-politiker og Arbeiderpartiets byrådslederkandidat Raymond Johansen varsler massiv innsats på boligbygging - dersom han får velgernes tillit.

1500 nye boliger midt i Oslo

1500 nye boliger midt i OsloNå går startskuddet for utbyggingen av Bispevik hvor det blir 1.500 nye boliger og et kontorbygg på 25.000 kvadratmeter.

Selvbygging for leieboere

Selvbygging for leieboerePå en spesiell tomt i en spesiell bydel skal leieboere selv bygge sine drømmehjem. Initiativet kommer fra to arkitektstudenter som stiller spørsmål ved dagens byggemodell, der det er langt mellom byggherre og beboer. I leiesektoren er det ytterst sjelden at fremtidige leietakere får delta i planleggingsprosessen.

6 kvm for mye - blir fratatt bostøtten

6 kvm for mye - blir fratatt bostøttenAnn Gulborg Findahl og datteren (16) har bodd i den kommunale boligen på Skjetten i ti år. Nå mener Skedsmo kommune den er for stor for de to og har tatt fra Findahl all bostøtte.

Vil ha svar på om mange har mistet bostøtte

Vil ha svar på om mange har mistet bostøtteUnder statsbudsjettet høsten 2014 uttrykte Leieboerforeningen bekymring for at mange kunne mistet å få redusert bostøtte som følge av at egenandelen og inntektsgrensene ikke ble justert i takt med veksten i trygde- og lønnsytelser. Nå krever stortingsrepresentant Stine Renate Håheim (A) at kommunalminister Jan Tore Sanner redegjør for dette i Stortinget.

Leieprisene flater ut

Leieprisene flater utEiendomsmeglerbransjens leieprisstatistikk viser en flat utvikling fra fjerde kvartal 2014 til første kvartal 2015. En gjennomsnittlig 2 roms leilighet leies ut nå ut for kroner 11.345,- i Oslo, kroner 9.933,- i Bergen og kroner 9.373,- i Trondheim.

LbF om Scheel-utvalgets rapport

LbF om Scheel-utvalgets rapportGrunnen til at det ikke satses mer på moderne utleieboliger skyldes skattediskriminering. Om utleieboliger fikk de samme skatteavskrivningsmuligheter som næringseiendom, vil interessen for å investere i leieboliger trolig øke. Derfor foreslår Leieboerforeningen at det blir innført adgang til skattemessig saldoavskrivning for nye utleieboliger.

- Boligkjøp er veldig, veldig vanskelig

- Boligkjøp er veldig, veldig vanskeligHistorisk lav boligrente gjør livet lettere for leietakerne, men for boligkjøperne er tilstanden verre.

NBBL svært kritisk til endringer i tomtefesteloven

NBBL svært kritisk til endringer i tomtefestelovenJustisdepartementet la 27. mars frem forslag til endringer i tomtefesteloven. NBBL er svært kritiske til forslaget, sier avdelingsdirektør Henning Lauridsen.