Artikler fra: mars 2015

Kaster bostedsløse på glattcelle

Kaster bostedsløse på glattcelleØvre Eiker kommunes nye tilbud til bostedsløse blir containere på 17,3 kvadrat med stålinventar. Uverdig, sier Elise Haraldsrud Lien.

Frp-byråd gikk på bostøtte-smell

Frp-byråd gikk på bostøtte-smellBystyret i Bergen har besluttet å sende saken om nye retningslinjer for kommunal bostøtte tilbake til byrådet for videre utredning.

Rusavhengige nedprioriteres i boligkøen

Rusavhengige nedprioriteres i boligkøenI Bergensavisen kan vi i dag lese den hjerteskjærende historien om Morten, som har stått på venteliste for å få tildelt kommunal bolig i fire år. Mens han har ventet, har han tilbragt netter i telt og parkeringshus. Morten har vært rusmisbruker hele sitt voksne liv, og har også betydelige helseproblemer. Han har et sterkt ønske om å bosette seg i et område han opplever som trygt. Da han fikk tilbud om kommunal bolig i en belastet blokk i Nyhavnsveien, takket han nei. Han ville heller sove ute enn å bo i et rusmiljø.

Leietaker vurderer utleier på nettsted

Leietaker vurderer utleier på nettstedHybelrating.no er et nytt nettsted som gir leietakere mulighet til å vurdere leieforholdet. Målet er et mer rettferdig leiemarked, sier daglig leder Alexander Gjendem Gjørven til Leieboerforeningen.

LbF-rapport: Beboertrivsel i nye utleieprosjekt

LbF-rapport: Beboertrivsel i nye utleieprosjektSelvaag bygget i 2013 fem nye blokker med tilsammen 150 leiligheter på Bjørnåsen i bydel Søndre Nordstrand i Oslo. 96 av disse leilighetene (fordelt på tre blokker) er bygget for utleie. Oslo kommune disponere 40 prosent av boligene gjennom såkalte tilvisningsavtaler. Leieboerforeningen har gjennomført et pilotprosjekt i de nye utleieboligene for å få mer kunnskap om leieboernes behov og rolle i større utleieboligprosjekter.

Vil hindre byøkologisk prosjekt fra utkastelse

Vil hindre byøkologisk prosjekt fra utkastelseUngdommer tok i bruk det fredede kommunale huset som sto tomt, ulåst og i forfall. De etablerte et spennende byøkologisk boligprosjekt. Bymljøetaten vil kaste ut ungdommene. Jeg fremmer forslag i bystyret for å forhindre det, skriver Ivar Johansen på sin blogg i dag.

Idiotbyen

IdiotbyenByene utvikler seg som et resultat av blant annet boligpolitikk, arkitekturpolitikk, demografi, marked og tilfeldigheter. I Oslo har byens utseende endret seg svært raskt de siste femten årene. Gentrifiseringen av sentrumsnære bydeler har satt et fysisk preg på byen, og i slike prosesser, forsvinner en del av byens egenart. Nå er et av Oslos viktigste møtesteder for litteratur i fare for å forsvinne. Det tidligere statseide eiendomsselskapet Entra A/S har sagt opp leiekontrakten med den verdenskjente bokhandelen Tronsmo.

Horten kommune sjokkerar med elendige buhøve

Horten kommune sjokkerar med elendige buhøveI Horten har "Rune" nettopp flytta inn i ein kommunal leilighet. Han betalar 5000 kr i månaden, og er glad for at han har fått ein plass å bu etter ei stund som heimlaus. Men leiligheten er prega av voldsom slitasje. Slagskader, knivmerker i veggen og gulv reparert med gaffa-tape er noko av det han viser fram til avisa Gjengangeren.

Byrådet i Bergen vil sende fleire på sosialstøtte

Byrådet i Bergen vil sende fleire på sosialstøtteI Bergen har sosialbyråd Eiler Macody Lund (FRP) foreslått å fjerne bustøtta til over 1000 husstandar. Forslaget vil føre til innsparingar på 15 millionar kroner, men sidan mange kjem til å måtte gå over på sosialstønad, vil den reelle innsparinga liggje på rundt 8 millionar.