Artikler fra: november 2016

Kommunale bomiljø får høyere prioritet i Oslo

Kommunale bomiljø får høyere prioritet i OsloI hovedstaden har byrådet og støttepartiet Rødt nå inngått budsjettavtale for 2017. Avtalen innebærer et betydelig løft for de kommunale gårdene, og Leieboerforeningen er svært glade for det som nå kan være en snuoperasjon på et velferdsområde som i mange år har vært nedprioritert.

Slike leieboliger vil vi også ha!

• fredag 18 november, 2016 - 13:09

Slike leieboliger vil vi også ha!Ett år etter at de rød-grønne i hovedstaden programfestet at det skulle utredes en modell for ikke-kommersielle utleieboliger, tyder mye på at man er kommet noen skritt videre. Modellen byrådet snuser på, er såkalte AlmenBolig+, som har hatt stor suksess i Danmark de siste årene. Vi har sett litt nærmere på hva dette er – og innrømmer gjerne at vi er imponert.

Nedslitt kommunal leiebolig ble moderne passivhus

• fredag 18 november, 2016 - 11:20

Nedslitt kommunal leiebolig ble moderne passivhusEn sliten, kommunal bolig i Overhalla har fått nytt liv som passivhus, takket være et samarbeidsprosjekt hvor elever i videregående skole stod for oppføringen.

Huseierne og Leieboerforeningen enige om å begrense AirBnB

Huseierne og Leieboerforeningen enige om å begrense AirBnBHuseiernes Landsforbund og Leieboerforeningen er enige om at det er behov for å begrense AirBnB og tilsvarende døgnovernattingstjenester. I et felles brev til Kommunal- og moderniseringsdepartementet foreslås det at det settes en maksgrense på 90 dager per år.