Artikler fra: januar 2017

Paris tredobler skatt på sekundærboliger

Paris tredobler skatt på sekundærboligerI slutten av januar ble det innført tredobbel skatt på sekundærboliger i byen. Skatten går opp fra tjue til seksti prosent, og tiltaket er ventet å skulle hindre boligspekulasjon og frigjøre flere boliger til fastboende.

Vanskelig leiemarked for lavlønte

Vanskelig leiemarked for lavlønteHistorisk mange utleieboliger står tomme. Til tross for at boligprisene stiger, er 9000 utleieboliger i Norge annonsert på finn.no.
Men det betyr ikke at det er like lett for alle å finne en passende utleiebolig, skriver ABC Nyheter.

Beboerne viser vei på Stovner

Beboerne viser vei på StovnerGjennom hele 2016 har Leieboerforeningen samarbeidet med beboere og ansatte i bydel Stovner om beboermedvirkning i kommulane bomiljø. Vi skulle lære beboerne om gårdsorganisering, men endte opp med å lære mest selv.

Boforhold påvirker Oslo-ungdom

Boforhold påvirker Oslo-ungdom Boforholdene kan forsterke, opprettholde eller i beste fall redusere ulikheter som har med unges livssjanser og livskvalitet å gjøre, skriver NOVA i sin siste rapport, som er en del av forskingsprosjektet Ung i Oslo. Ungdommer som lever trangbodd, i leide boliger eller som flytter ofte, scorer lavere på indikatorer som psykisk og fysisk helse, framtidsutsikter og muligheter for å utvikle nære vennskap.