Artikler fra: januar 2016

Flere krangler i leiemarkedet

• mandag 25 januar, 2016 - 18:18

Flere krangler i leiemarkedetAntall tvister mellom boligutleier og leietaker økte med 6,7 prosent i fjor. Erstatning for for skader er det vanligste tvistetemaet.

Leieboerforeningens rådgivningstjeneste er åpen

Leieboerforeningens rådgivningstjeneste er åpenMandag 18. januar åpnet Leieboerforeningen sin gratis rådgivningstjeneste for alle kommuner som skal bosette flyktninger. I første halvdel av 2016 vil kommunene kunne ringe inn og få direkte kontakt med advokat eller advokatfullmektig, for å få svar på spørsmål knyttet til bosetting. Vi tilbyr også en pakke med ulike husleiekontrakter og veiledere til disse, samt kurs i husleierett over hele landet.

Ansvar for snørydding og strøing på vinteren

Ansvar for snørydding og strøing på vinterenLeieboerforeningen har fått en rekke henvendelser i vinter med spørsmål om hvem som er ansvarlig for å strø fortauet og indre gårdsrom, og fra folk som ikke kommer seg ut av sin egen bolig fordi det ikke er strødd eller ryddet snø. Vi har sett nærmere på bestemmelsene om dette

Hvor ble det av den sosiale boligbyggingen?

Hvor ble det av den sosiale boligbyggingen?Dere som har makt og ansvar, vil dere bare ha rikfolk i byen? Vil dere ikke ha folk med vanlige jobber? Vanlige barnefamilier?

New York: Borgermester tar grep for å sikre rimelige boliger

New York: Borgermester tar grep for å sikre rimelige boligerNer York har lenge vært preget av boligkrise med høye priser både på leie- og eiemarketet. Husleia de siste ti årene har steget med mer enn 10 %, mens...

Nye forskrift: Røykvarsler i hver etasje

Nye forskrift: Røykvarsler i hver etasjeBor du i et hus med to eller flere etasjer, må du fra 1. januar 2016 ha en røykvarsler/detektor i hver etasje ifølge den nye brannvernforskriften.

Bergen: Nå faller prisen i leiemarkedet

Bergen: Nå faller prisen i leiemarkedetLeieprisene i Bergen er på vei ned, viser desembertall fra Finn.no. En større korreksjon av prisene er i anmarsj, ifølge eksperter.

– Et skritt i feil retning

– Et skritt i feil retning1. januar trådte nye regler i kraft som gjør det enklere å bygge om og leie ut egen bolig. Forskriftsendringene fører til at mer areal i boligmassen kan bli godkjent som boligareal, og dermed kan leies ut. Det er et skritt i feil retning, mener Lars Aasen i Leieboerforeningen.

Tips til deg på boligjakt

Tips til deg på boligjaktDet kan være vanskelig å få tak i en leiebolig i de større byene, og særlig rundt studiestart koker det i leiemarkedet. Du bør generelt beregne god tid for å finne et sted å leie, begynn gjerne med en gang du får svar på hvor du skal studere. Det er ofte ekstra press på sentrumsnære områder, utforsk derfor også gjerne de litt mindre sentrale strøkene.

Stort behov for kommunalt disponerte boliger

Stort behov for kommunalt disponerte boligerRetten til bolig er helt grunnleggende, men mange i Oslo er ikke i stand til å konkurrere på det ordinære, kommersielle boligmarkedet. Dette kan være på grunn av manglende betalingsevne, rus eller psykiske lidelser, eller det kan være personer som trenger særskilt tilrettelagte boliger på grunn av utviklingshemming eller annen funksjonsnedsettelse.

Ingen vil leie ut til gravide Isabella (18)

Ingen vil leie ut til gravide Isabella (18)Som kommende ung mor med NAV-garanti og jevnlig oppfølging av barnevernet, opplever Isabella (18) en voldsom motgang på leiemarkedet, skriver VG 26. desember. Leieboerforeningen erfarer at det utbredt at unge mødre diskrimineres på leiemarkedet.