Artikler fra: januar 2015

Ansvar for snørydding og strøing på vinteren

Ansvar for snørydding og strøing på vinterenLeieboerforeningen har fått en rekke henvendelser i vinter med spørsmål om hvem som er ansvarlig for å strø fortauet og indre gårdsrom, og fra folk som ikke kommer seg ut av sin egen bolig fordi det ikke er strødd eller ryddet snø. Vi har sett nærmere på bestemmelsene om dette

– Leietakerne sitter med gode kort på hånda

– Leietakerne sitter med gode kort på håndaAntall boliger som ligger ut for leie har økt kraftig det siste året. Utleiemegleren sliter langt mer enn tidligere, og tror årsaken ligger i at flere velger å kjøpe leilighet – spesielt på grunn av den lave boligrenten.

Må ut med 8.284 kroner mer i husleie

• fredag 30 januar, 2015 - 11:39

Må ut med 8.284 kroner mer i husleieUføretrygdede Frøydis Torstensen bor i kommunal enebolig på Råholt. Hittil har hun betalt 5.570 kroner måneden i husleie. Fra april øker leia til 13.854 kroner. - Dette er rimelig drøyt, uholdbart drøyt. Vi blir flådd av kommunen, sier hun.

Aldri vært dyrere å leie i Oslo

Aldri vært dyrere å leie i OsloGjennomsnittlig annonsert leiepris for en 2-roms i Oslo var i desember 2014 kr 11 104. Det er en økning på 5,4% fra desember 2013. For den prisen får man en 46 kvadratmeter stor leilighet.

Danske leieboere: Husleieregulering gir nødvendig botrygghet

Danske leieboere: Husleieregulering gir nødvendig botrygghetBoligmarkedet må reguleres i et større omfang, og vi trenger flere almene boliger. Det skriver lederen for den danske leieboerorganisasjonen LLO Helene Toxværd i et debatt-innlegg vi gjengir her.

Mange krangler om utleie

Mange krangler om utleieAntall tvister mellom utleiere og leietakere holdt seg på samme høye nivå i 2014 som året før, viser ferske tall fra Husleietvistutvalget. Erstatningskrav og skyldig leie er de vanligste konflikttemaene.

Vasker do én gang i måneden

Vasker do én gang i månedenFolk som bor alene vasker do og bad sjeldnere enn samboende. Men forskjellene er mindre enn man kanskje skulle tro, viser en ny undersøkelse.

Trur på prisfall

• søndag 11 januar, 2015 - 21:36

Trur på prisfallInvestor Jens Ulltveit-Moe går mot straumen, og spår prisfall på 20% på eigemarknadaden dei neste to åra. Han meinar vi er inne i ei bustadboble, og til Dagens Næringsliv seier han at det er bra at prisane skal ned.

Kulda kan gi soppskader

Kulda kan gi soppskaderRimfrost på trær, silkeføre og knitring i ovnen kjennetegner vintrer med kulde og mye snø. Andre kjennetegn som istapper fra taket, rim på loftstaket og frosne vannrør er nok like velkjent, men er ikke like velkomment og kan faktisk gi alvorlige soppskader i huset, skriver Mycoteam, .

Se opp for takras

Se opp for takrasFra mange tak henger det nå tunge istapper, som hvis de faller ned og treffer noen i verste fall kan ta liv. Det er de som eier bygningene, det være seg borettslag, sameier eller andre gårdeiere, som er ansvarlig for å gjøre fotgjengere oppmerksomme på faren, og å sørge for at is og snø fjernes fra takene, sier advokat Anders Leisner i Huseiernes Landsforbund.

Boligforsker vil ha økt satsing på profesjonell utleie

Boligforsker vil ha økt satsing på profesjonell utleieDe store profesjonelle utleierne har nærmest forsvunnet fra hovedstaden. Boligforsker Jardar Sørvoll ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) mener det...

Bystyret vil tvinge 15 husstander utfor stupet

Bystyret vil tvinge 15 husstander utfor stupetSom en spesiell julegave til 15 fattige husstander i Oslo, voterte det konservative flertallet i Oslo bystyre på sitt siste møte før jul i 2014 å fjerne bostøtten for femten av i alt 51 gjenværende mottakere av et livsviktig botilskudd som er et være eller ikke være for dem. Flere er syke, og fjerningen av husleietilskuddet med en dags varsel har bl.a. ført til at flere rammede ikke har råd til innkjøp av livsviktige medisiner.