Leiers marked i Trondheim

• Leiers marked i Trondheim
    I Trondheim sliter flere med å få leid ut leiligheten sin. Det gjør at studentene i byen kan ta seg lengre tid når de skal finne seg bolig.

Vanligvis sliter studentene med å få seg bolig. Den trenden har snudd. I Trondheim er det gått fra å være utleiers marked til å bli leiers marked, skriver NRK Trøndelag.

Denne høsten har derimot noe skjedd. På nettstedet FINN.no ligger det i skrivende stund over 600 leiligheter ute til leie i Trondheim. Det har aldri skjedd før.

– Det har endret seg helt. Før var det utleiers marked, nå er det leiers marked. Jeg kan ikke huske en liknende tilstand før og jeg har jobbet med dette i over ti år, sier.

Privatøkonom i Sparebanken Midt Norge, Endre Jo Reite peker på flere grunner til at situasjonen har endret seg. Det er flere studenter som kjøper leilighet og leier ut til venner. I tillegg mener Reite at Samskipnaden har blitt flinkere til å tilby nødløsninger til studentene. Likevel, den kanskje viktigste grunnen til at mange sliter med å leie ut er prisnivået.

– Folk har vært litt for rå når de har priset boligene sine. I sommer har det vært en liten tilbudsøkning i boliger som legges ut. Leietakerne har skjønt at de ikke trenger å ha panikk, sier Reite.

Reite mener at dette ikke bare er en trend i Trondheim. Han sier at man kunne se utviklingen allerede i fjor. I flere av de største byene.

De som taper på dette blant utleierne er de som har satt prisen litt for høyt og kan virke litt useriøse, sier Reite.

Han tror situasjonen kommer til å normalisere seg. Studenttallet er konstant og det er ikke blitt hverken færre eller flere leiligheter. Jeg håper dette går ut over dem som har skrudd opp prisen og har uklare og lange vilkårsperioder, sier Endre Jo Reite.

Les hele saken på NRK Trøndelag