Må de flytte i lavvo?

• Må de flytte i lavvo?
    VANSKELIG: – Markedet er sprengt, sier alenemoren Rose Marie Eide til NRK.no.

Boligmangel har ført mange ut i en desperat husjakt i Bodø.

Hver time er Rose Marie Eide inne på nettstedet Finn for å lete etter nye boligannonser. Men leiemarkedet i Bodø er vanskelig. Spesielt når du er alenemor med tre barn. Markedet er sprengt, det er omtrent ingenting, forteller hun til NRK Nordland.

– Problemet er prisen. Skal jeg ha en leilighet med tre soverom, så blir det veldig dyrt. Jeg har satt ned kravene til to soverom, slik at jeg må sove på sofaen og to av jentene må dele rom, men selv det har jeg ikke råd til, sier trebarnsmoren.

Grensen hennes går ved 12.000 kroner, men hun begynner å skjønne at hun må opp i pris. Hun opplever hele situasjonen som veldig stressende. Utleierne prioriterer nemlig studenter som kan bo i kollektiv.

Eide har vært i kontakt med kommunen for å undersøke muligheten for å få en kommunal bolig, men der er det ett til to års ventetid.

Hos Rose Mari og familien haster det. For to dager siden gikk leiekontrakten ut, og så snart en kjøper er klar må familien flytte. Om de ikke finner noe snart, må de kanskje ty til mer primitive løsninger.

Les hele saken hos NRK.no

Boligpolitikk takk Leieboerforeningen har lenge etterlyst et større fokus på boligpolitikk i valgkampen, og i år ser vi resultater av vårt arbeid i Oslo – boligpolitikk er endelig på dagsorden og begreper som sosial boligpolitikk, gjengs leie, tredje boligsektor, medvirkning, innelåsningseffekter og fattigdomsfelle diskuteres hyppig blant våre folkevalgte. Fram mot valget slipper vi våre folkevalgte til orde - og til slutt gjør vi opp status og forteller deg hvilket parti som har den beste boligpolitikken for leieboerne i hovedstaden.

Politikerpreik - samleside Gjennom sommeren har Leieboerforeningen under overskriften Politikerpreik snakket med alle partiene. Målet har vært å bli litt klokere på partienes boligpolitikk og leiesektoren spesielt. Her har vi samlet alle videoene. God fornøyelse.

Politikerpreik volum 9: Høgre Høgre er regjeringspartiet med stor R. Med både statsministeren og bustadminister Sanner har Høgre stor innflytelse på bustadpolitikken vår. Høgre har også eit stort engasjement for bustadpolitikk, og eit gjennomarbeida program. Vi har møtt Mudassa Kapur frå Kommunalkomiteen for å snakke om eigarlinja, leigebuarar og den frie marknaden.

Politikerpreik volum 8: Kristeleg Folkeparti Kristeleg folkeparti er eit verdibasert parti med hjarte for samfunnets svake. Vi har møtt stortingsrepresentant Geir Toskedal for å snakke om den vanskelege bustadmarknaden, og vi møtte ein folkevalgt som var åpen for å sjå ting frå fleire vinklar.

Politikerpreik volum 7: Raudt Raudt er ein av årets store snakkisar i valgkampen. Partiet ligg an til å gjere sitt beste valg nokonsinne, og ein plass på Stortinget er innan rekkjevidde. Men vil partiet dra oss baklengs inn i framtida og reversere gjere oss alle til kommunale leigebuarar, eller? Vi har tatt ein prat med Bjørnar Moxnes, partileiar i Raudt.