Leieboerne underholdt huseierne

• Skrevet av:
  • Stikkord: LbF-nytt

• Leieboerne underholdt huseierne
    Lars Aasen ble takket for sitt innlegge av adm. direktør Peter Batta.

Huseiernes Landsforbund (HL) feierer i år seg selv og sine 25 år med brask og bram. Organisasjonen har hatt en eventyrlig medlemsvekst de siste årene og nærmer seg snart 210.000 medlemmer.

Når det gjelder leieboligpolitikk har HL og Leieboerforeningen ofte stått på hver sin side av barrikadene og kranglet hissig, men de to foreningene har også samarbeidet om viktige saker og fått gjennomslag for flere ting opp gjennom årene. HL og Lbf tok blant annet sammen initiativet til opprettelsen av Husleietvistutvalget.

På landsmøte til HL i Haugesund 13-15. juni var Leieboerforeningens daglige leder Lars Aasen invitert til å komme med en hilsen til jubilanten. Talen var et skråblikk på HL og Lbf gjennom flere år og hadde en humoristisk undertone. Mest latter fulgte når Aasen leste høyt sitt bidrag til HLs jubileumsbok "En suksesshistorie". Vi gjengir Aasen bidrag til HL-boka her:

Byens verste vaktmestere

Vinteren 1985 var gjennomgående ufyselig. Varme- og kuldegrader om hverandre. Snø den ene dagen, regn den neste.

Morten og jeg kombinerte studier med jobb som deltidsvaktmestere. Slik bodde vi nesten gratis i en av Oslos vakreste eiendommer i Bygdøy Alle. Her var det marmor, tung eik, søyler, underlige takmalerier og noen grandiose leiligheter. Gamle grosserer Rosenquist i fjerde tasset rundt i sine 370 kvadratmeter. Enkefru Figenschou på motsatt side stengte tre av fire stuer – men frøs selv om hun drakk sherry fra morgen til kveld. Fem etasjer fylt opp med underlig, eksotisk liv.

Jobben var grei. Skifte lyspærer, sørge for fyrkjelen, holde fortauer rene for is og snø. I januar kastet vi inn håndkleet, og isholken vokste til nesten en halvmeter. Det var enda verre andre steder - hele Oslo var en skøytebane. Folk lå strødd overalt. Men i motsetning til resten av byens vaktmestere hadde vi forløperen til Huseiernes Landsforbund i første etasje – og der jobbet en ung, fremadstormende Peter Batta.

Kl. syv om morgen vekket en rasende telefon oss. Det var gårdsbestyreren: Om vi kanskje hørte på radioen? KANSKJE VI BURDE FÅ PÅ OSS FILLENE Å SKRU PÅ RADIOEN NÅ MED EN GANG!!

Jeg kjente igjen stemmen med det samme: Og her, sa Peter Batta til nyhetsreporteren på issvullene utenfor. Her, i denne eiendommen i Bygdøy Alle holder kanskje byens verste vaktmestere til. Sånn kan vi ikke og sånn vil vi ikke ha det her i hovedstaden! Innslaget gikk over i loop og var hovednyhet resten av dagen.

De neste 18 timene hakket Morten og jeg oss sakte ned til bar asfalt. Sprukne og verkende vannblemmer, såre skuldre, nedlatende og hånlige blikk fra forbipasserende. Byens verste vaktmestere – en skam for Oslo.

Tanken på hevn holdt meg gående. Hvordan skulle jeg få tatt igjen med denne Batta? Hvordan?

Lars Aasen
daglig leder i Leieboerforeningen fra 1991