Advarer mot verdensomfattende boligboble

• Advarer mot verdensomfattende boligboble
    Min Zhu, IMF (Foto: Thomas J. Dooley, IMF).

Det internasjonale pengefondet (IMF) advarer mot en verdensomfattende boligboble som de mener nå bygger seg opp, og de voldsomme konsekvensene et internasjonalt boligkrakk kan ha på verdensøkonomien.

Pengefondet, som er en organisasjon bestående av 187 medlemsland som blant annet jobber for å fremme pengesamarbeid, økonomisk vekst og finansiell bistand, nevnte spesifikt Norge som eksempel på et overopphetet og overvurdert boligmarkedet med bobletendenser.

- Boligprisene holder seg godt over historiske gjennomsnitt for de fleste land når man måler boligprisene opp mot leienivå og inntekter, fortalte leder for IMF Min Zhu. - Dette gjelder blant annet for Australia, Belgia, Canada, Norge og Sverige, la han til.

Det er ikke første gang IMF uttrykket sin bekymring over det norske boligmarkedet. I fjor høst uttalte de at boligmarkedet her i Norge var blant verdens mest overvurderte, og anslo at boligprisene var opptil 40 prosent for høye. I begynnelsen av juni kunne Eiendom Norge melde om ”all time high” boligpriser, så IMFs bekymring er etter all sannsynlighet fortsatt like aktuell.

Også på en pressekonferanse i slutten av mai understreket de sin holdning til måten Norge favoriserer investering i bolig.

- Dere har et skattesystem som sterkt favoriserer investeringer i boligmarkedet foran produktive investeringer. Generelt har det norske skattesystemet blitt mer komplekst over årene, med mange fritak og favoriseringer. Det bør bli mer nøytralt, sa Tom Dorsey i IMF på pressekonferansen.

Mange norske eksperter mener imidlertid at IMF ikke tar hensyn til særnorske forhold som befolkningsvekst, stabil økonomi og nordmenns sterke holdning til å eie bolig.

Kilde: Boligmani