Får beholde husleietilskuddet

Byrådet i Oslo og Kommunal- og moderniseringsdepartementet foreslår å videreføre husleietilskuddet til beboere i tidligere husleieregulerte leiligheter.

Byrådet sendte 3. april 2014 ut på høring en ny forskrift som innebærer at husleietilskuddet videresføres etter at dagens ordning løper ut i 2015. Dermed kan beboerne dette gjelder puste lettet ut.

Leieboerforeningen tar gjerne imot innspill til utkastet til forskriften innen 1. mai 2014. Den formell høringsfristen er 14. mai.

Husleiereguleringen
Husleiereguleringen i Oslo opphørte den 1. januar.2010 etter en overgangsperiode på ti år. Husleietilskuddet etter opphør av husleiereguleringen gir økonomisk støtte til beboere som har problemer med å betale husleien etter opphør av husleiereguleringen.

Videreføring av ordningen innebærer at støtten skal ligge på samme nivå som i dag, det vil si at mottakerne skal ha et disponibelt beløp til alminnelige levekostnader på kr 7 000 kroner for en enslig og 11 000 kroner for husstander med to personer. For husstander med tre eller flere medlemmer økes disponibelt beløp til livsopphold med kr 2 500 pr medlem utover to.

Den nye forskriften er en videreføring av midlertidig forskrift om husleietilskudd etter opphør av husleiereguleringen i Oslo. Den eneste endringen av betydning er at støtteordningen lukkes slik at det ikke kan komme nye husstander inn under ordningen.

Dette betyr at det er et vilkår at søker må ha mottatt husleietilskudd etter forskriften den 31.12.2014 og i tillegg være født før 31.12.1949.

Høringen er sendt til

• Rådet for funksjonshemmede
  • Det sentrale eldrerådet
  • Bydel Frogner