FOKUS: Vanskeligstilte på boligmarkedet

• FOKUS: Vanskeligstilte på boligmarkedet

Undersøkelser viser at 150 000 personer er vanskeligstilte på boligmarkedet og 6200 mangler et sted å bo. Nå satser regjeringen på å gjør noe med dette.

27. mars lanserte regjeringen Den nasjonale strategien, ”Bolig for velferd” (2014-2020), som skal samle og målrette arbeidet mot vanskeligstilte på boligmarkedet.

Både Arbeids- og sosialdepartementet, Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet, Justis- og beredskapsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet er involverte i arbeidet.

Strategien fastsetter nasjonale mål og prioriterte innsatsområder for det boligsosiale arbeidet. Kommunene har hovedansvaret for å hjelpe vanskeligstilte på boligmarkedet. Staten skal sikre gode rammebetingelser. Frivillige og ideelle organisasjoner skal være samarbeidspartnere. Brukere, pårørende og interesseorganisasjoner skal involveres.

Regjeringen har fastsatt konkrete resultatmål for å sikre at barn og unge bor bra. - Målene er ambisiøse, men vi skal ikke undervurdere hva vi kan få til sammen. Når barn ikke bor bra, skal varsellampene lyse. Boligen og bomiljøet er viktig for barn og unge her og nå, men også for å for å sikre alle gode muligheter i fremtiden, sier Sanner.

Hvorfor en nasjonal strategi?
Strategien gir en samlet oversikt over et politikkområde der ansvar og oppgaver er fordelt på flere sektorer og forvaltningsnivåer. Samarbeid på tvers er avgjørende for å lykkes med det boligsosiale arbeidet. Et godt samarbeid forutsetter imidlertid at aktørene kjenner sin egen og andres rolle. Derfor tydeliggjør strategien ansvar, oppgaver og forventninger i det boligsosiale arbeidet.

Selv om kommunene har nøkkelrollen, skal staten bidra. For å sikre en koordinert og samstemt stat skal direktoratene sammen utarbeide årlige tiltaksplaner og statusrapporter. Dette skal ikke skape mer byråkrati, men tvert imot forenkle, fornye og forbedre den innsatsen de allerede gjør i dag.

Leieboerorganisering
I den nasjonale strategien står det også at det er viktig at leieboere har kjennskap til husleieloven slik at de har et reellt rettsvern: "Økt kunnskap om rettighetene og god bistand fra blant annet leieboerorganisasjoner kan styrke leiernes rettssikkerhet. Vi vil derfor styrke leieboerorganiseringen og gjøre husleieloven bedre kjent hos både leiere og utleiere."

Les også: