Advarsel til unge på boligmarkedet

• Publisert: fredag 21 februar, 2014 - 10:54
  • Skrevet av:
  • Stikkord: Boligøkonomi

• Advarsel til unge på boligmarkedet
    ikke ta opp dyre lån for å skaffe nok egenkapital til å kjøpe bolig. Det kan sprenge budsjettet fullstendig.

Huseiernes Landsforbund (HL) advarer unge boligkjøpere mot å ta opp dyre lån til boligkjøp.

Mange kan være fristet til å ta opp slike lån for å skaffe nok egenkapital til å kjøpe bolig. Det kan fort vise seg å sprenge budsjettet deres fullstendig. Det er bedre å vente mens man prøver å spare opp nok penger. Selv om BSU-ordningen er for liten, vil det hjelpe, skriver HL på sine nettsider.

Selv om unge mennesker mangler egenkapital, må de ha et sted å bo. Det er tragisk at de skal hindres i å ta opp vanlige boliglån til rundt fire prosent rente, men de hindres ikke i å ta opp usikrede forbrukslån til ågerrenter for å skaffe nok egenkapital. De som yter slike lån krever en uanstendig høy rente på fra åtte til opp mot 20 prosent i året.

Les hele saken her