Mer leieboerkrangling

• Publisert: onsdag 05 februar, 2014 - 15:35
  • Skrevet av:

• Mer leieboerkrangling
    Husleietvistutvalget, Forbrukerrådet og Leieboerforeningen opplever alle at det er flere konflikter i leiemarkedet.

Husleietvistutvalget melder at det har vært flere konflikter enn normalt det siste året. Det er en klar økning i antall tvister mellom utleier og leietager. Krav om erstatning er på klagetoppen, i tillegg til manglende betaling av husleie, skriver Bergens Tidende

Forbrukerrådet melder om at spørsmål om husleie er den neste vanligste henvendelsen de siste årene.

Lars Aasen, daglig leder i Leieboerforeningen Oslo, sier også at foreningen opplever en klar økning i saker:

- Tradisjonelt er mange krav mot depositum, men det er også mye knyttet til husleieøkninger, sier Aasen.

Sakene dreier seg også om kontrakter som er inngått for tidsperioder hvor en av partene ønsker å komme til en annen løsning, ifølge Aasen. Leieboere vil ut, eller huseier vil inn. Når det blir kaldere forventer også Leieboerforeningen en økning i saker om mugg og sopp.

Unngå krav i etterkant
- Som leietager unngår du krav i etterkant, hvis du passer på at utleier er til stede når du flytter inn, og når du flytter ut. Vi har en inventarliste, samt skjema for utflytting og innflytting. Her kan dere skrive ned skader, slik at det ikke er noen tvil om hva som er skjedd i leieperioden, sier Helga Skofteland, regionleder ved Forbrukerrådet i Oslo, i en pressemelding.

Skofteland anbefaler utleier å sjekke referanser hos forrige utleier, i tillegg til å ha en signert kontrakt.

Leietager bør ikke sette depositum rett inn på utleiers personlige konto, advarer Skofteland. Vær enige om oppsigelsestiden, som skal være på minimum tre år, hvis ikke utleier har en god grunn.

Les hele saken hos BT her

Husleietvistutvalget finner du her