96 nye boliger for utleie på Bjørndalen

Det er ikke ofte det bygges utleieboliger i stor skala. Unntaket er 96 nye leiligheter på Bjørndal i Søndre Nordstrand bydel. Her kommer både to-, tre- og fireroms leiligheter i regi av utbygger Selvaag, skriver DittOslo.no.

• 96 nye boliger for utleie på Bjørndalen
    Esben Svalastog i Selvaag satser på utleieboliger med god kvalitet. (Faksimile fra DittOslo.no)

Det er 20 år siden det ble bygget noe nytt for utleie i stor skala. – Vi ser at boligmarkedet er bra, men at det mangler en industriell aktør. Leieboeres behov har kommet i bakgrunnen. Vi ønsker å ta vare på leieboerne ved å forvalte eiendommen på en profesjonell måte, sier Esben Svalastog i Selvaag.

Leieboerforeningen har sett boligene og er imponerte.

- Jevnt over god kvalitet på boligene, fine balkonger, gode lekeplasser og garasjer. Utbygging av leieboliger i denne skalaen er noe helt nytt. Dette blir en berikelse for bydelen, og vi ser frem til å samarbeide for at dette skal bli vellykket, sier Lars Aasen til DittOslo.no og legger til at husleiene ligger under gjennomsnitlig markedsleie for Oslo.

Les hele artikkelen og se bilder her

Utkastelser, oppsigelser og husleieøkning må stanses Vi i Leieboerforeningen blir stadig kontaktet av bekymrede leieboere som har mistet deler av inntekten sin som følge av regjeringens høyst nødvendige tiltak for å hindre spredning av coronaviruset. Vi jobber kontinuerlig for å få oversikt over leieboernes situasjon, og har nå sendt over nye forslag til boligpolitiske strakstiltak til myndighetene.

Boligpolitikk takk Leieboerforeningen har lenge etterlyst et større fokus på boligpolitikk i valgkampen, og i år ser vi resultater av vårt arbeid i Oslo – boligpolitikk er endelig på dagsorden og begreper som sosial boligpolitikk, gjengs leie, tredje boligsektor, medvirkning, innelåsningseffekter og fattigdomsfelle diskuteres hyppig blant våre folkevalgte. Fram mot valget slipper vi våre folkevalgte til orde - og til slutt gjør vi opp status og forteller deg hvilket parti som har den beste boligpolitikken for leieboerne i hovedstaden.

Politikerpreik - samleside Gjennom sommeren har Leieboerforeningen under overskriften Politikerpreik snakket med alle partiene. Målet har vært å bli litt klokere på partienes boligpolitikk og leiesektoren spesielt. Her har vi samlet alle videoene. God fornøyelse.

Politikerpreik volum 9: Høgre Høgre er regjeringspartiet med stor R. Med både statsministeren og bustadminister Sanner har Høgre stor innflytelse på bustadpolitikken vår. Høgre har også eit stort engasjement for bustadpolitikk, og eit gjennomarbeida program. Vi har møtt Mudassa Kapur frå Kommunalkomiteen for å snakke om eigarlinja, leigebuarar og den frie marknaden.

Politikerpreik volum 8: Kristeleg Folkeparti Kristeleg folkeparti er eit verdibasert parti med hjarte for samfunnets svake. Vi har møtt stortingsrepresentant Geir Toskedal for å snakke om den vanskelege bustadmarknaden, og vi møtte ein folkevalgt som var åpen for å sjå ting frå fleire vinklar.