Vil fjerne dansk husleieregulering

• Vil fjerne dansk husleieregulering
    Venstre-politiker Søren Pind skaper voldsom boligdebatt ved å foreslå husleiereguleringsloven i Danmark fjernet.

Den danske husleiereguleringen er gammeldags og bør liberaliseres, sier Søren Pind (Venstre). Et rystende forslag, svarer den danske boligministeren Carsten Hansen.

Boligminister Carsten Hansen fra Sosialdemokratenec tar sterk avstand fra utspillet og sier at forslaget fra Pind er i strid med Venstres politikk.

Den danske husleiereguleringsloven innebærer at en rekke leieboere hvert år får satt ned ulovlig høy husleie med tusenvis av kroner hver måned.

- Husleiereguleringen er et utttryk for en politisk reguleringsmodell som stammer fra perioden etter 2. verdenskrig, sier Søren Pind. Partiet Venstre forsøkte å ta et oppgjør med denne reguleringsmodellen i 1998. Det gikk ikke særlig bra og etterlot et dypt sår i partiet. Men jeg mener nå  likevel at vi burde liberalisere husleieloven og selge unna en del av de almenne boligene, sier Pind

Pind understreker at han ønsker markedsleie bare skal gjelde ved nyutleie, ikke for allerede eksisterende leieavtaler.

Boligminister Carsten Hansen

Boligminister Carsten Hansen er rystet over forslaget om å fjerne husleiereguleringsloven.

Et rystende forslag
Den danske regjeringen sier de er målløse over Søren Pinds liberaliseringstanke, og boligminister Carsten Hansen (Socialdemokrat – tilsvarende vårt A) betegner forslaget fra Pind som «rystende og epokegørende».

- Forslaget vil få voldsomme konsekvenser for husleienivået i de større byene om prisene slippes fri, sier han.

- Jeg vil understreke at det er fullstendig uakseptabelt for denne regeringen og gjennomføre noe slikt. Det ville bety at helt alminnelige mennesker med lave inntekter ikke ville ha en sjans til å få et sted at bo i for eksempel København.

Kilde: Politikken.dk