3300 må betale tilbake for mye bostøtte

• 3300 må betale tilbake for mye bostøtte
    Husbankdirektør Bård Øistensen, krever tilbakebetalt bostøtte fra 3300 beboere.

Stortinget har vedtatt at det skal føres etterkontroll av bostøtte og Husbanken har nå gjennomført etterkontroll med nye regler. 3300 husstander får i disse dager et varsel om at de må betale tilbake for mye utbetalt bostøtte. Disse husstandene har hatt en årsinntekt på over 100 000 kroner høyere enn inntektsgrensene for å motta bostøtte

- Det er viktig for tilliten til forvaltningen at kun de som har krav på offentlige støtteordninger, får det, sier Bård Øistensen, administrerende direktør i Husbanken.

- Jeg understreker at vi i første omgang sender ut et varsel om et mulig tilbakekrav. Dersom noen mener kravet er feil, har de frist til 15. januar for å komme med nye opplysninger, sier Bård Øistensen.

Etter at Husbanken har behandlet saken på bakgrunn av eventuelle nye opplysninger, vil et vedtak om tilbakekrav bli sendt ut i slutten av februar.

Bostøtte er for dem med lave inntekter og høye boutgifter. Det er om lag 150 000 mottakere årlig. For å sikre at pengene kun går til de som trenger det, sjekker Husbanken at ingen med for høy inntekt mottar bostøtte.

En kontroll av likningen for 2012 sammenholdt med oversikten over mottatt bostøtte samme år, viser at 3300 husstander kan ha fått for mye utbetalt bostøtte. Disse blir varslet om at Husbanken vurderer å kreve det tilbake. Når utmåling av bostøtten beregnes, skjer det med utgangspunkt i likningsopplysninger. Mottakerne plikter å melde fra om inntektsoppgang. De fleste som nå får et varsel har unnlatt å gjøre dette.

- Vi vil foreta individuelle vurderinger i vår behandling av disse sakene og legge til rette for gode tilbakebetalingsordninger for dem som trenger det, understreker husbankdirektøren.