Frykter budsjettkutt

• Frykter budsjettkutt
    Lars Aasen i LbF

Høst er budsjettid - også for Leieboerforeningen. De siste ukene har foreningen både møtt Helse- og sosialkomiteen i bystyret om oslobudsjettet og Kommunal- og forvaltningskomiteen om statsbudsjettet.

I forhold til Oslo kommune er situasjonen svært krevende. En 20-årig avtale foreningen har hatt om leiejuridisk bistand og kompetanseoppbygging til NAV står i reell fare for å bli fjernet. Årsaken er byrådet har funnet ut at avtalen strider mot lov om offentlige anskaffelser. Selv om både NAV, Velferdsetaten og byrådet er positive til samarbeidet med NAV, kan teknikaliteter kjøre avtalen i grøfta. Leieboerforeningen finner det ekstra ille at dette skjer med et borgerlig byråd i Oslo samtidig som de borgerlige partiene på Stortinget og regjeringen Solberg har flagget økt satsing på frivilligheten. NAV-samarbeidet bidrar til å sikre rettssikkerheten til de svakeste på boligmarkedet i Oslo, og mange av disse sliter med utfordringer innen rus og psykiatri. Dersom avtalen med NAV må opphøre er det de mest svakstilte på det private leiemarkedet som blir rammet ved at NAV får færre muligheter til å hindre ulovligheter og overgrep i leiesektoren.

Statsbudsjettet
Boligdelen av statsbudsjettet er en videreføring av satsingsområder fra tidligere år. I møte med Kommunalkomiteen vektla foreningens leder, Lars Aasen, at komiteen må åpne øynene for at leiesektoren er en viktig del av boligmarkedet og leiesektoren må få økt politisk fokus. Leieboerforeningen mener at rammebetingelsene for utleie må legges til rette slik at vi kan få en moderat økning i antall utleieboliger. Leieboerforeningen ba også om at komiteen la mer penger i potten til Husbankens boligsosiale kompetansetilskudd og at det blir åpnet for at private kan få tilskudd til bygging av utleieboliger. Leieboerforeningen tok også opp den vanskelige situasjonen for frivillige organisasjoner som tilbyr tjenester til det offentlige.