Raser mot utleier

• Publisert: fredag 06 september, 2013 - 15:56
  • Skrevet av:

Flere leietakere i Elverum har hatt problemer med å få ut depositum etter utflytting. Utleier krevde tusener i erstatning.

En rekke tidligere leietakere hos en utleier i Elverum går nå ut og advarer andre mot å leie av firmaet.

– I starten var utleier hyggelig, men så måtte vi flytte møblene inn mot midten av stuen i en uke mens veggene ble pusset opp. Dette skjedde gjentatte ganger mellom september og april. Da vi flyttet ut skjøt problemene fart, sier Anette Svensson.

Får ikke depositum
Hun og samboer Dagfinn Korbøl har fortsatt ikke fått utbetalt depositumet på 36.000 kroner etter at leieforholdet opphørte etter et år 31. juli i år.

Utleier Schrøder Eiendom instruerte banken om å holde igjen pengene. Firmaet leier ut 18 leiligheter i Elverum.

Ifølge utleierens advokat er utleieren utsatt for en kampanje som er startet av ildsjeler.

Måtte vaske før og etter utflytting
Badet skulle renoveres, ifølge utleier. Likevel måtte leietakerne overlevere leiligheten nyvasket, og vaske den på nytt etter reparasjonen. Ifølge studenten Anette Svensson fikk hun nærmest ordre om å undertegne en utflyttingsprotokoll – i ett eksemplar – med mange ledige felter. Hun skulle få kopi oversendt senere.

– Det sto mye jeg var uenig i, jeg måtte forplikte meg til å vaske badet på nytt etter oppussing, uten at jeg fikk vite dato.

Alternativt måtte vi betale 4000 kroner for vaskebyrå. Jeg undertegnet ikke, selv om jeg ble presset, forteller Svensson.

– Ved skader som leietaker er ansvarlig for, skal leietaker også rengjøre leilighten etter reparasjonsarbeid, skriver Schrøder i en e-post via sin advokat.

I dette tilfellet vil forsikringsselskapet dekke rengjøringen, leietaker blir dermed ikke ansvarlig for disse kostnadene, står det videre i e-posten Dine Penger har mottatt.

Mens Anette leide hadde hun fått advarsel fra flere tidligere leietakere, om at hun risikerte å betale flere tusen kroner dersom utleier ikke godtok vaskingen.

Skrubbet avløp
Anette, hennes mor og svigermor brukte derfor 5-6 dager på å vaske leiligheten grundig.

– Vi bestemte oss for at han ikke skulle få noe å sette fingeren på, så vi skrubbet grundig, vasket kjøkkenvifte-filteret tre ganger, og renset utløpet fra vaskemaskinen, slukene og stikkontaktene med Q-tips, sier Dagfinns mor Inger Marie Korbøl.

Omstridt flekk
Vaskingen ble godkjent, men utleier Schrøder Eiendom hevdet at Anette og Dagfinn var ansvarlig for en flekk på badegulvet.

– Gulvbelegget hadde mange flekker da vi overtok, det bekreftes også av tidligere leietaker.

Vi aner ikke hvordan flekken oppsto, og har hatt et firkantet skap over området med lufting under. Da vi ikke ville betale, ble vi truet med at kravet kom til å øke med 300 kroner pr dag, inntil vi betaler, forteller Anette.

Krever oppussing for 63.000
Anette Svensson og Dagfinn Korbøl mener de ikke skal betale for vanlig slitasje og elde.

De ba om dokumentasjon på kostnadene ved utbedring, og fikk de takst for reparasjoner fra forsikringsselskapet på 63.000 kroner.

– Skaden skyldes at leietaker har satt et skap på vinylen som har tatt skade fordi det har blitt for varmt under skadet, skriver Schrøder i en e-post via sin advokat.

Anettes far Geir Svensson mener det er fullstendig urimelig at utleier tydeligvis mener det unge paret må betale 63.000 kroner hvis de nekter å betale «egenandelen» på 8.000 kr.

Leiekontrakt med slagside
I leiekontrakten står det at leier har det fulle ansvar for innvendig vedlikehold av de leide lokaler i overensstemmelse med husleielovens regler.

Advokat Anne Mette Hårdnes Skåret i Leieboerforeningen sier:

– I boligleieforhold vil leier alltid kunne kreve avslag i leien om utleier skal gjennomføre vedlikeholdsarbeider som fører til en ikke ubetydelig ulempe for leieboer i perioden utbedringen skjer, sier hun.

Dette ville være akseptabelt om det var snakk om næringsleieforhold, føyer hun til.

Ulovlige punkter i kontrakten
Advokaten har funnet flere punkter som er direkte lovstridige i kontrakten.

- Det er også ulovlig å kreve utgifter til renhold i tillegg til leiesum, sier advokat Hårdnes Skåret.

Om man har klausuler i kontrakt som er i strid med loven, vil de punktene enkelt og greit ikke gjelde, sier hun.

– I tillegg er kontrakten definitivt veldig utleiervennlig, med sin svært detaljerte og omfattende vedlikeholdsliste, sier advokat Anne Mette Hårdnes Skåret i Leieboerforeningen.

Danner lett grunnlag for krav
Kontrakten kan fort danne grunnlag for et krav etter endt utflytting om ikke leieboer har lest den grundig, understreker Hårdnes Skåret.

Leietaker forplikter seg til kun å bruke visse, tillatte skruelengder for å henge opp bilder. Rengjøringsmetoder er også meget detaljert beskrevet.

– Dette gjør at det skal lite til å bli holdt ansvarlig hvis noe skjer med gulvet, eller veggene, påpeker advokaten. For å unngå erstatningsansvar, er det svært viktig å lese kontrakten nøye før man gjør noe som helst, av både renhold og pynting i boligen,

Hun føyer til at seks måneders oppsigelsestid er uvanlig lang i boligleieforhold, tre måneder er standard anbefaling i husleieloven.

Schrøder på sin side peker i en e-post til Dine Penger på at husleieloven tillater seks månder, og at mange utleiere ha fire til seks måneders oppsigelse. Han peker også på at rengjøringsmetodene er detaljert beskrevet fordi mange leietakere ikke rengjør leilighetene grundig slik som husleieloven krever. Han påpeker også at kravene om skruelengde er satt for at skruer eller stifter ikke skal ødelegge plastmembranen i veggen.

Les hele saken hos DinePenger her