Utleier krevde 75.000 kroner av studenter for «slitasje»

• Publisert: fredag 23 august, 2013 - 15:18
  • Skrevet av:

Ved utflytting fikk studentene en regning på 75.000 kroner for «nødvendig oppussing». Husleietvistutvalget reduserte kravet til 9900 kroner. Ifjor mottok utvalget 685 slike klager, skriver DinePenger i en artikkel.

Leietakere fikk sjokkregning
Da leieperioden utløp i fjor sommer, fikk de tre leietakerne sjokkmeldingen: Utleier krevde 75.154 kroner i erstatning fra leietakerne for diverse utlegg. Deriblant en trykknapp til toalettet til 3.500 kroner (!).

Hele depositumet
Kravet utgjorde mer enn depositumet studentene hadde innbetalt tre år tidligere. I tillegg til å kreve hele depositumet, mente utleier at leietakerne skyldte 7.000 kroner.

Kravet omfattet følgende utlegg:

Sliping/lakking av gulv: 23.500 kr
maling av vegger:  21.900 kr
Vask av bolig:  3.800 kr
En måneds husleie: 19.000 kr
Trykknapp toalett:  3.500 kr
Glassdører bad:  2.500 kr
Gebyr klage: 860 kr
Sum 75.000 kr

Husleien var på 17.000 kroner i måneden da de inngikk leieforholdet i juli 2009. De hadde betalt 68.000 kroner i depositum, eller fire ganger månedsleien.

Merker på veggen
Ved utflyttingen møtte leietaker og en megler fra utleieselskapet for å gjennomgå boligen. Det ble registret noen merker på vegger og gulv samt dårlig vask på kjøkkenet.

Senere hevdet eieren at en trykknapp på toalettet var defekt, og at to glassdører på badet måtte byttes. Utleier rettet mangler. Ifølge utleier var leiligheten ikke tilbakelevert i kontraktsmessig stand, og han rettet manglene for egen regning. Han krevde å få avregnet mot leietakerens depositum.Ifølge utleier tok arbeidene en måned, og krevde derfor tapte leieinntekter dekket.

Felle i kontrakten
Ved innflytting var leiligheten helt nyoppusset, og leietakerne hadde signert en kontrakt som inneholdt sterkt avvikende regler.Ifølge leiekontrakten skulle boligen tilbakeleveres i samme stand som den var ved innflytting. Det var ikke tatt forbehold om vanlig slit og elde, som utleier vanligvis dekker.Bagateller gir høye krav. Leieboerforeningen får stadig henvendelser fra leieboere som har mottatt slike krav fra utleiere etter endt leieforhold.

ADVARER MOT TENDENS
– Noen utleiere lemper alt vedlikehold over på leieboerne, sier advokat Anne Mette Hårdnes Skåret i Leieboerforeningen. Hun oppfordrer leietakere til å være kritisk.

– Grunnlaget for kravet er relativt bagatellmessige merker på leiligheten, sier advokat Anne Mette Hårdnes Skåret i Leieboerforeningen til Dine Penger.

De ser en økende tendens til at noen utleiere lemper all vedlikeholdsplikt over på leieboere, og mener leiligheten skal se prikkfri ut ved utflytting. Mange av disse kravene fremstår som svært urimelige – utleiere får betalt for å leie ut boligen, og deler av leieinntekten bør gå til alminnelig vedlikehold, sier hun.

– Men det er avtalefrihet med hensyn til hvem som skal ha vedlikeholdsansvaret i løpet av leieperioden og hvordan leiligheten skal se ut ved utflytting

Hun har sett tilfeller hvor utleier kun raskt går gjennom leiligheten ved innflytting, mens de går gjennom den med lupe ved utflytting.

– Leieboere kan iallfall beskytte seg mot slike urimelige krav noe ved å lese kontrakt og sørge for skikkelig innflyttingsprotokoll.

Største klageårsak
Uenighet om erstatning for manglende vedlikehold er slett ikke uvanlig, opplyser direktør Stein Stavrum i Husleietvistutvalget.

De mottar flere klager om dette temaet enn for manglende husleie.

– Noen utleiere spekulerer tydeligvis i å få leietaker til å betale full oppussing, bekrefter han.

Han oppfordrer leietakere til å lese kontrakten nøye.

– Benytt en standard husleiekontrakt fra for eksempel Forbrukerrådet, Huseiernes Landsforbund, Dine Penger eller Leieboerforeningen, da unngår man at den er sterkt i favør av en av partene, sier Stavrum.

Han mener leietakere må være på vakt overfor hjemmesnekrede leiekontrakter, som krever at leiligheten skal være helt strøken ved utflytting.

– Da bør man vurdere å leie et annet sted, oppfordrer Stavrum.

Klagde
Utleierne i denne saken vedgikk at leiligheten nok var noe slitt, men hadde forgjeves prøvd å avklare med utleier om de skulle utbedre noe før de flyttet ut. De antok at de fikk anledning til å fikse dette senere, om nødvendig. Leietakerne mente at 5000 kroner var nok til å dekke utbedringene. Da de mottok det sjokkerende kravet, klagde de saken inn til Husleietvistnemnda.

Leietakerne viste til at de hadde betalt 700.000 kroner i husleie i løpet av de tre årene leieforholdet varte.

– Urimelig dyrt. Husleietvistutvalget påpekte at leiligheten ikke var tilbakelevert slik den spesielt strenge kontrakten krevde.

Husleietvistutvalget mente likevel at oppussingen som utleieren hadde utført, sto i særdeles stort misforhold til de små overflateskadene på vegger og gulv. Det kunne blitt utbedret på en betydelig rimeligere måte.

Redusert til 9.900 kr. Det var urimelig for leietakerne å betale en så høy erstatning. En hel månedsleie i tapte inntekter var også for mye, jobben burde kunne ta omkring tre dager, fastslo Husleietvistutvalget.

Utvalget kom til at utleierens krav måtte reduseres betydelig, og mente 9.900 kroner var nok. I tillegg måtte leietakerne betale halve klagegebyret.

Dermed sparte leietakerne 65.000 kroner.

Gå gjennom leieobjektet
– Jeg vil også oppfordre alle leieboere til å gå gjennom leieobjektet nøye ved innflytting. Vi oppfordrer til å ta bilde av eventuelle mangler ved innflytting, sier advokat Hårdnes Skåret.

Om utleier ikke er med, kan man gå gjennom leieobjektet selv og notere en liste over mangler, og sende denne til utleier, gjerne sammen med bilder, sier hun.

Les hele saken i DinePenger her