Leieboerforeningen flytter til nye kontorlokaler

Dette blir Leieboerforeningens nye inngangsparti fra 24. mars. Det er egen inngang og heis for personer med bevegelseshemming.

Leieboerforeningen flytter til Borggate 2b på Grønland i mars. Våre nye lokaler ligger i bygget til forskningstiftelsen Fafo. I forbindelse med flyttingen holder vi stengt for medlemmer fra 19. - 23. mars.
.

• Publisert: mandag 02 mars, 2020 - 11:32
  • Skrevet av: Red

De nye lokalene ligger rett ved politihuset og Grønland kirke. Det er omlag 10 minutters gange fra Oslo Sentralstasjon, 7-8 minutters gange fra Grønland eller Tøyen T-banestasjon. Buss linje 37 stopper rett utenfor. Kartlink til Borggata 2b.

Årsaken til at vi flytter til nye lokaler er at vi har vokst ut av nåværende kontorer. Vi har måtte ta i bruk møterommet som kontorplass og på noen kontorer sitter det flere ansatte. Vi må også si nei til perosner som ønsker å hospitere, studenter og trainee-kandidater.

I de nye lokalene får vi mye bedre plass og tilgang til flere møterom av ulik størrelse. Leieboerforeningen har tidligere hatt god dialog og deltatt i prosjekter sammen med Fafo, og vi regner med at vi kan utvide samarbeidet nå som vi sitter i samme bygg.

De nye kontorene til foreningen skal bygges om, og de første ukene kommer vi til å være i andre midlertidige kontorer i samme bygning. Vi er ikke tilgjengelig for medlemmer og andre i flytteperioden fra torsdag 19. mars til mandag 23. mars. Telefonnummer og epost vil være det samme som i dag.

Borggata 2b
Bygningen i Borggata 2b er oppført i 1868. I begynnelsen var den allmueskole for gutter og het Grønland gutte/folkeskole. I 1927 flyttet folkeskolen ut og bygningen ble ominnredet til husmorskole. Fra 1930 huset lokalene Oslo kommunale husmorskole som senere ble omdøpt til «Fernanda Nissen videregående skole» med studieretninger i sosial- og helsefag, barnepleie og husstell. Fernanda Nissen (1862-1920) tok initiativet til opprettelsen av den første kommunale husmorskole i Oslo. Skolen på Grønland var en direkte etterkommer av hennes skole fra 1917. Grønland filial av Deichmanske bibliotek holdt til i sidebygningen (bildet), som opprinnelig er skolens gymsal.

Fafo overtok eiendommen i 1993. I sidebygningen, den gamle gymsalen, er det innredet kurs- og konferanselokaler, med auditorium for 125 personer og 2 store møterom med plass til inntill 40 personer i hver avdeling.