Leieboerforeningen flytter til nye kontorlokaler

Dette blir Leieboerforeningens nye inngangsparti fra 24. mars. Det er egen inngang og heis for personer med bevegelseshemming.

Leieboerforeningen har flyttet til nye lokaler Borggate 2b på Grønland (mars 2020). Lokaler ligger i bygget til forskningstiftelsen Fafo.

.

• Publisert: mandag 02 mars, 2020 - 11:32
  • Skrevet av: Red

De nye lokalene ligger rett ved politihuset og Grønland kirke. Det er omlag 10 minutters gange fra Oslo Sentralstasjon, 7-8 minutters gange fra Grønland eller Tøyen T-banestasjon. Buss linje 37 stopper rett utenfor, trikk linje 18 og 19 er heller ikke langt unna. Det er flere parkeringshus ikke langt unna og er du tidlig ute kan vi kanskje være behjelpelig med gjesteparkering ved inngangen. Kartlink til Borggata 2b.

Borggata 2b
Bygningen i Borggata 2b er oppført i 1868. I begynnelsen var den allmueskole for gutter og het Grønland gutte/folkeskole. I 1927 flyttet folkeskolen ut og bygningen ble ominnredet til husmorskole. Fra 1930 huset lokalene Oslo kommunale husmorskole som senere ble omdøpt til «Fernanda Nissen videregående skole» med studieretninger i sosial- og helsefag, barnepleie og husstell. Fernanda Nissen (1862-1920) tok initiativet til opprettelsen av den første kommunale husmorskole i Oslo. Skolen på Grønland var en direkte etterkommer av hennes skole fra 1917. Grønland filial av Deichmanske bibliotek holdt til i sidebygningen (bildet), som opprinnelig er skolens gymsal.

Fafo overtok eiendommen i 1993. I sidebygningen, den gamle gymsalen, er det innredet kurs- og konferanselokaler, med auditorium for 125 personer og 2 store møterom med plass til inntill 40 personer i hver avdeling.