Årsmøte og boligpolitisk debatt på Kulturhuset

21. mai kl 17:30 inviterer vi til årsmøte i Leieboerforeningen. Etter den formelle delen, kl 18:30 braker det løs med boligpolitisk debatt mellom ringrevene Tone Tellevik Dahl fra Arbeiderpartiet og Høyres James Stove Lorentzen. For å få opp temperaturen skikkelig har vi bedt om oppspill fra de som står bak det kommunale Boligopprøret og fra lederen i Leieboerforeningen, Lars Aasen. Årsmøte er for medlemmer - den politiske debatten er åpen for alle.

• Publisert: onsdag 17 april, 2019 - 16:30
  • Skrevet av: Red

Mange tenker nok at årsmøter lett blir litt stive og formelle greier, men for alle organisasjoner er årsmøtet en viktig begivenhet hvor medlemmer kan treffe styret og de ansatte i organisasjonen på en anderledes måte. Det er medlemmene som gjennom årsmøtet utgjør foreningens høyeste beslutningsorgan. Mange viktige avgjørelseser tas på årsmøtet, og i år skal den boligpolitisk plattform til Leieboerforeningen revideres.

Etter at den formelle delen av årsmøtet er over legger, vi opp til en frisk og ikke minst viktig debatt mellom to boligpolitiske veteraner fra Arbeiderpartiet og Høyre. Tone Tellevik Dahl (A) er byråd for eldre, helse og arbeid og blant de i Oslo kommune med størst innflytelse på den praktiske boligpolitikken i hovedstaden. James Stove Lorentzen (H) er leder av bystyrets helse- og sosialkomite og verker etter å overta styringen av Oslo etter fire år på sidelinja.

Snart skal Oslo gå til stemmeurnenen og boligpolitikk seiler opp som et viktig tema for mange. Det sittende byrådet har lenge lovet endringer og et taktskifte i boligpolitikken, men mange mener vi ikke har sett så mye til dette. Snarere har det kommet opp alvorlige korrupsjonsaker mot den kommunale utleieren Boligbygg og kommunale leieboerne reiser seg i sinne gjennom Boligopprøret og krever bedre boforhold. Byrådet har sagt de vil skal utforme en ny, tredje boligsektor med laverer priser, men foreløpig er det blitt med ord. Hva er da Høyres modell? Vil de at markedet skal fortsette å styre boligmarkedet? Hva tenker opposisjonen om dyre kommunale boliger og lav standard. Hvordan skal høyre løse boligkrisa?

Vi ønsker alle våre medlemmer og andre som er opptatt av boligpolitikk velkommen til en viktig debatt på Kulturhuset tirsdag 21. mai kl 18:30. Gratis inngang.

Les mer om årsmøtet 2019 og last ned årsmøtedokumenter her