Leieboere kjemper mot eiendomsgigant

Faksimile av saken fra nrk.no hvor to av beboerne forteller om en lang og tøff kamp mot Fredensborg.

Leieboere i en bygård i Oslo har gått til kamp mot eiendomsgiganten Fredensborg. Med loven i hånd kjemper de for å bli eiere av leilighetene de bor i. – Det er på tide at loven kommer til anvendelse igjen. I dag støvsuger store aktører som Fredensborg Oslo for bygårder, sier Trine-Lise Gjesdal.

• Publisert: tirsdag 17 oktober, 2017 - 10:32
  • Skrevet av: Red

Siste 25.10.17: Leieboerne vant saken om eiendommens verdi i skjønnsretten. Se innslag på nrk.no

Trine-Lise Gjesdal er en av beboerne i Von der Lippes gate 15 som håper retten kan gjøre dem til eier av egen bolig. Hun og samboeren har brukt halvannet år på å forberede saken, som har gått i skjønnsretten i Oslo tinghus denne uken, skriver nrk.no.

Alle som bor i en leiegård har i utgangspunktet rett til å overta gården når den er til salgs. Det er altså lov om kommunal forkjøpsrett som skal hjelpe dem til å bli boligeiere. Men så enkelt er det ikke.

– Går vi rundt 10 år tilbake i tid var det selve bygningen som ble solgt i forbindelse med kommunale forkjøpssaker. Slik er det ikke lenger. Nå selges alt gjennom aksjeselskap. Det medfører at det må begjæres skjønn for å fastsette prisen på eiendommen, sier juridisk direktør i eiendomsselskapet USBL, Knut Sannem.

– Helt meningsløst
Sannem har blant annet hjulpet leieboerne i Von der Lippes gate med å stille en bankgaranti på 115 millioner kroner.

Dette er summen Fredensborg selv har betalt for aksjeselskapet, men i skjønnsretten krever de det de mener er markedsverdi – det vil si i underkant av 150 millioner kroner.

– Dette er helt meningsløst og dypt urettferdig. Slik loven fungerer i dag blir mange presset ut av boligmarkedet, fortsetter Sannem, som mener at loven må revideres.

4.500 utleieleiligheter
Fredensborg eies av eiendomsbaronen Ivar Tollefsen. Han driver i dag rundt 4.500 utleieleiligheter i Oslo-området.

– Vi vil selvfølgelig snakke prisen opp. Dette er en fantastisk eiendom med stort potensial og betydelig verdi. Prisen vi betalte for aksjeselskapet er lite relevant nå, sier utviklingsdirektør i Fredensborg.

Tollefsen var ikke til stede da skjønnsretten behandlet saken i Oslo tinghus. Der møtte utviklingsdirektør i selskapet, Kai Sjøvold.

– Vi vil selvfølgelig snakke prisen opp. Dette er en fantastisk eiendom med stort potensial og betydelig verdi. Prisen vi betalte for aksjeselskapet er lite relevant nå, sier han.

Han legger til at et salg av eiendommen vil utløse skatt. Hvis de får mindre enn de har regnet med, vil de fort bli sittende igjen med et tap.

– Har frarådet
Det er Oslo kommune som forvalter loven på vegne av beboerne. I retten er de representert ved advokat Stian Finne Lange.

– Meg bekjent er det første gang noen prøver å få en bygård ut av et aksjeselskap. Jeg tror utfallet av denne saken vil få stor betydning, sier han.

– Enig, sier Sannem.

– Dette gjelder mange mennesker. Vi har nok frarådet en del fra å ta opp kampen mot eiendomsselskapene fordi vi har fryktet at leieboerne ville vært sjanseløse. Sånn sett er det som nå skjer veldig viktig.

Om fire uker faller dommen. I mellomtiden håper Trine-Lise Gjesdal og samboeren Jan Ivar Kadal å nå så mange som mulig som er i samme situasjon. De har blant annet opprettet en Facebook-gruppe for å informere om muligheten leieboere har til å overta egen bolig.

Kilde: nrk.no

Du kan også følge gruppa på facebook: https://www.facebook.com/kommforkjrett.no/

Leieboerforeningen har bistått beboerne i Von der Lippesgate 15 med noe advokatrådgivning, men vi har begrenset erfaring og kompetanse i slike komplekse forkjøpsrettssaker. Det er først og fremst beboerne selv og deres øvrige advokater som har jobbet utrettelig for å få kjøpt gården og for å få satt søkelys på de metodene som brukes for å hindre dette.

Leieboerforeningen tror det er nødvendig med endringer i Lov om kommunal forkjøpsrett for hindre at investorer aktivt spenner bein på leieboere som vil kjøpe opp leiegården de bor i. For at dette skal skje på en betryggende måte bør myndighetens på eget initiativ foreta nødvendige økonomiske og juridiske utredninger av situasjonen. i den grad vi kan bistå i en slik prosess vil vi selvfølgelig gjøre det og vi støtter beboernes kamp for å få overta gården.