Reduserte krav til boligstandard gir utbyggerne større fortjeneste!

Ivar Tollefsen, eier av Fredensborg Eiendom og den største private utleieren i Norden, mener myndighetene gjør en stor feil hvis de reduserer kravene til bokvalitet for å få billigere boliger. – Hvis vi får lov til å bygge billigere, så vil vi bare tjene mer penger, sa Tollefsen på en konferanse nylig.

• Publisert: mandag 20 februar, 2017 - 12:49
  • Skrevet av: Red

• Reduserte krav til boligstandard gir utbyggerne større fortjeneste!

Det var under et foredrag på den såkalte Citykonferansen at Ivar Tollefsen, som gjennom Fredensborg Eiendom eier rundt 25 000 utleieleiligheter i Norden, kom med den oppsiktsvekkende uttalelsen. Tollefsen går dermed rett i strupen på nær sagt alle de norske boligutbyggerene som hevder at stadig nye boligkrav er en viktig årsak til høye boligpriser.

– Jeg mener det er galt at utbyggere får bygge boliger med lavere kvalitet. Vi som utvikler vil ta betalt det markedet er villig til å betale. Hvis vi får lov til å bygge billigere boliger, så vil vi bare tjene mer penger per bolig, sa Tollefsen som har planene for 2400 nye boliger klare.

Han uttrykte også bekymring for konsekvensene de økende boligprisene har på forskjellene i samfunnet, hvor særlig de som er henvist til leiemarkedet blir hengende etter.

– Kanskje man burde hatt en Husbanken-ordning for alle de som står utenfor boligmarkedet, sa Tollefsen.

Ivar Tollefsen mener også at boligutviklerne kan bidra mer til fellesskapet

– Vi som bygger boliger tjener allerede altfor mye på boligene. Skatteleggingen burde vært høyere. Vi kunne betalt 5000 kroner for hver kvadratmeter, sa Tollefsen.

Tollefsens uttalelser vakte såpass oppsikt at eiendomsinvestoren Christian Ringnes, som var neste foredragsholder, lurte på om han hadde havnet på årsmøtet til SV.

Kilde: Estate nyheter