Vanskelig leiemarked for lavlønte

Historisk mange utleieboliger står tomme. Til tross for at boligprisene stiger, er 9000 utleieboliger i Norge annonsert på finn.no.
Men det betyr ikke at det er like lett for alle å finne en passende utleiebolig, skriver ABC Nyheter.

• Vanskelig leiemarked for lavlønte
    Lars Aasen i Leieboerforeningen. Foto: Kirsten Randers-Pehrson

I en sak i ABC Nyheter blir Leieboerforeningens leder, Lars Aasen intervjuet om det vanskelige leiemarkedet, som er særlig hardt mot leietakere som kun har en inntekt.

– Vi ser også at det er mange voksne mennesker som er nødt til å flytte sammen i bofelleskap på grunn av de høye leieprisene. Leiemarkedet er et marked for studenter, folk som ønsker å leie midlertidig og de som er vanskeligstilte og fattige. Disse gruppene merker helt klart de høye leieprisene, sier han.
Lars Aasen påpeker at det finnes støtteordninger som skal kompensere om man ikke har råd til et sted å bo.

Det finnes støtteordninger som skal kompensere om du er fattig, men det er begrenset hva de bidrar med. Skal du søke statlig bostøtte, må du befinne deg under fattigdomsgrensen

Vanskelig boligjakt
Trond Jacobsen (50) bor i Larvik. Nå har han lyst til å flytte tilbake til Moss. Han har bodd her før og trivdes godt.
Da Jacobsen bodde i Moss, jobbet han litt som bussjåfør. Det kunne han godt tenke seg å begynne med igjen. 50-åringen er trygdet, men har likevel mulighet til å tjene inntil 1G. Han kan betale 5.000-6.000 kroner i månedsleie.

Men det har ikke vært lett å finne en passende bolig. I helgen var han på visning på en hybel i Moss, men leien var høy og hybelen var heller ikke beboelig, ifølge Jacobsen.

Les hele saken hos ABC Nyheter her