Utleiegigant med uredelig praksis

- Dette er ikke en ryddig måte å opptre for et selskap som ønsker å fremstå som en seriøs utleieformidler, sier advokatfullmektig Kasper Nilsen Ervik i Leieboerforeningen.

Fredensborg oppgir én pris i annonsene og en annen på visning. Forbrukerombudet og Leieboerforeningen er svært kritiske til prakisen.

Da Jørn Eirik Betten (23) lette etter leilighet i sommer, gjorde han som mange andre studenter på boligjakt i Oslo. Han la han inn et pristak på Finn.no og søkte etter leiligheter med sentral beliggenhet.

En 60 kvadratmeters leilighet på Grünerløkka til 15.500 kroner i måneden virket interessant.

På visningen ble han imidlertid overrasket av megleren. Utleieselskapet Fredensborg ville ha 1200 kroner ekstra pr. måned i «felleskostnader».

Betten syntes det var rart, og leien ble nå dyrere enn pristaket.

– Men vi hadde utrolig dårlig tid. Jeg skulle begynne på skolen, og han jeg bor med, skulle begynne i ny jobb. Vi måtte finne oss noe fort, forteller kjemistudenten til E24.

– Litt kynisk

Ifølge husleieloven har ikke utleier lov til å kreve betaling for tjenester som kommer i tillegg til leieprisen, sett bort ifra strøm, fyring og vann. Leieprisen skal avtales til ett bestemt beløp.

Likevel skrev megleren til Betten i en SMS:

«Felleskostnader er på 1200kr. Dette er inkludert hvitevarer, varmtvann, oppvarming, kabel TV Get grunnpakke og bredbånd 5/5 Mbps, bodplass og vaktmester tjeneste».

I leiekontrakten til Betten står det derimot ingenting om felleskostnadene. De såkalte felleskostnadene og leieprisen er plutselig blitt slått sammen til én fast pris.

– Det er litt kynisk. Det er et triks for å få folk til å komme på visning. De lurer folk litt med prisen, sier Betten.

– Vi tok leiligheten av fri vilje, men det er kanskje litt utnytting av at man har dårlig og ikke så mye valg, sier den 23 år gamle studenten.

Prishopp rett før kontraktsmøte

Fredensborg er Norges største utleieselskapet og eies av mangemilliardær Ivar Erik Tollefsen (55).

E24 har vært i kontakt med seks personer som har inngått leieavtale med selskapet etter å ha sett en annonse på Finn.no. Alle forteller det samme.

På visning eller etter visning oppgir megler at det kommer et påslag på prisen som er annonsert.

Langt nede i sine annonser på Finn.no skriver Fredensborg:
«For leiligheter med felles oppvarming og varmtvann, kabel-TV, tilgang fellesvaskeri og rengjøring i fellesarealer utført av oss, er det et tillegg i husleien.»

– Kan være ulovlig

Fredensborgs praksis kan være ulovlig, opplyser fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet.

– Vi har ikke foretatt en grundig juridisk vurdering av dette spørsmålet, men etter hva vi kan se, vil en praksis hvor det ikke blir opplyst om fullstendige priser, være problematisk opp mot reglene i husleieloven og markedsføringsloven, sier hun til E24.

Også Kasper Nilsen Ervik, advokatfullmektig i Leieboerforeningen, mener praksisen kan være i strid med markedsføringsloven.

– Vi mener dette er en uredelig praksis som lurer folk. Kontraktene i seg selv er ikke ulovlige hvis prisen som står der, er samlet i ett beløp, men man villedes i forkant, sier han.

– Det virker som en måte å lokke til seg flere på visning. Det sier seg selv at dette ikke er en ryddig måte å opptre for et selskap som ønsker å fremstå som en seriøs utleieformidler, legger han til.

Enorm fortjeneste

Fredensborg er et svært lønnsomt selskap. I 2015 hadde selskapet rundt 1,29 milliarder kroner i omsetning og en driftsmargin på hele 43 prosent.

Fredensborgs eiendomsmasse har en samlet bruttoverdi på 30 milliarder kroner, fordelt på Norge, Sverige og Danmark, ifølge Kapital. Ifølge egne nettsider har selskapet over 20.000 leiligheter for utleie.

Ivar Erik Tollefsen (55) er blitt en av Norges rikeste mennesker på eiendomsvirksomheten. Han skal ha en formue på 12,8 milliarder kroner, noe som gjør han til Norges 12. rikeste mann på Kapitals liste.

Skal vurdere egen praksis

Fredensborg har valgt å svare E24 via e-post.

– I våre annonser står det at for eiendommer hvor det er naturlig å inkludere varmtvann, oppvarming, kabel-TV, bredbånd og så videre, vil den endelige kontraktsprisen være noe høyere enn den annonserte prisen. Siden dette varierer fra leilighet til leilighet og vi opererer i et marked hvor den endelige prisen er gjenstand for forhandling, finner vi den praksis å være korrekt, skriver administrerende direktør Arne Salveson.

Han hevder at det svært ofte ikke er noe prispåslag på Fredensborgs leiligheter. Selskapet vil likevel nå vurdere praksisen.

– Selv om vi opplever at vår annonsering, informasjon og kontraktsinngåelse er informativ og sannferdig, vil vi kontakte Forbrukerombudet og Leieboerforeningen for å forsikre oss om at vår drift er i samsvar med gjeldende regelverk og for øvrig på en måte som er til glede for våre leietakere og rettferdig for konkurransen med våre konkurrenter, skriver Salveson.

Kilde: E24.no