Utvidelse av bostøtte - LbFs høringssvar

Leieboerforeningen er svært positiv til at regjeringen foreslår å utvide bostøtten til også å omfatte personer som bor i bofellesskap. Men i høringsbrevet skriver foreningen at den er skeptisk til at det skal skje basert på skjønnsmessige vurderinger gjort av kommunen.

• Publisert: onsdag 25 mai, 2016 - 11:04
  • Skrevet av: Red
  • Stikkord: Bostøtte

• Utvidelse av bostøtte - LbFs høringssvar

Leieboerforeningen støtter forslaget til utvidelse av bostøtte som vil få betydning for mange vanskeligstilte husstander som bor i bofellesskap.

Bostøtten er en lovfestet ytelse som man har rett på basert på klart definerte kriterier som inntekt, boutgift, beliggenhet, husstandsstørrelse mv. Alle som søker bostøtte blir behandlet likt.

Når det gjelder personer som bor i bofellesskap innføres det vurderingskriterier basert på helse- og/eller sosialfaglige vurderinger. Dette innebærer at kommunene må benytte skjønn. Videre må boligens egnethet vurderes, noe som igjen innebærer at kommunene må på befaring i boligene. Dette innebærer en risiko for at det kan utvikle seg ulike praksis i kommunene, og i storbyene hvor bofellesskap er mest utbredt, vil det kunne bety mange befaringer for allerede hardt pressede kommuner. Med knappe ressurser kan det utvikle seg en praksis som slår uheldig for grupper av svakstilte.

Prinsipielt mener Leieboerforeningen derfor at det ikke bør knyttes skjønnsmessige kriterier til vurdering av bostøtte og uavhengig av om man bor i en vanlig bolig eller bofellesskap. Alternativt oppfordrer Leieboerforeningen Kommunal- og moderniseringsdepartementet til å utarbeide klare kriterier knyttet til hva som er godkjent bofellesskap og kriterier knyttet til den pålagte helse- og/eller sosialfaglige vurderinger som kommunen må gjøre. Videre er det viktig å gi kommunen en aktivitetsplikt når det kommer inn søknad om godkjenning av bofellesskap.