Bergen: Nå faller prisen i leiemarkedet

Leieprisene i Bergen er på vei ned, viser desembertall fra Finn.no. En større korreksjon av prisene er i anmarsj, ifølge eksperter.

• Bergen: Nå faller prisen i leiemarkedet

Helge og datteren Marlene (17) la ut en annonse om at de trengte sted å bo på Finn.no, og responsen har vært enorm, forteller de.

- Noen har gått så langt som å foreslå at jeg og datteren min skal dele et rom, eller at vi skal splittes over forskjellige leiligheter, sier han til Bergens Tidende.

Sunt at leieprisene faller
Tall innhentet fra Finn.no viser at leieprisen for en treroms leilighet i Bergen er ned fire prosent i forhold til 2014. Gjennomsnittlig leiepris for en slik leilighet er nå 11.976 kroner. Leieprisen på en gjennomsnittlig hybel har falt med hele seks prosent.

- Det er kanskje på tide vi opplever et prisfall. Siden 90-tallet har vi opplevd en kontinuerlig prisvekst, og det at vi nå kan få en større priskorreksjon er kanskje et sunnhetstegn, sier daglig leder Eirik Hove hos Utleiemegleren i Bergen.

Hove har i lengre tid slitt med å få utleiere til å realitetsjustere seg til nye tider, men nå mener han de fleste har skjønt at tiden med økninger på 500 til 1000 kroner i leieprisen ved hver ­leiefornyelse er over.

-  Vi må oftere enn før ha flere visninger for å finne leietakere. Tidligere handlet det om å finne den riktige leietakeren i mengden, mens nå er det heller å finne en leietaker som er utfordringen, sier Hove.

Prisene kan falle mer
I fjor sommer kunne BT melde at antall annonser på Finn.no hadde økt med 45 prosent i forhold til 2014. Da var ekspertene usikre på om prisene ville falle, men nå har de snudd.

-  Det er naturlig at prisene faller med tanke på det tilbudet som har vært, og at oljebransjen på samme tid sluttet å leie boliger. Vi så for oss en prisnedgang som følge av dette, men Stavanger har jo merket dette klart mer enn oss. Samtidig kan flyktningstrømmen føre til økt etterspørsel og endre prisbildet, sier Hove.

Eiendomsmegler Vest ser også for seg at prisene kan falle ytterligere i leiemarkedet.

-  Vi ser at leiemarkedet blir påvirket av de økonomiske tidene som resten av boligmarkedet. En del investorer har satset på utleie, og er villige til å senke prisene for å få leid ut. Det er ikke unaturlig at vi får en priskorreksjon nå, sier administrerende direktør Sverre Gjessing.

Godtok hunden tross allergi
Hvor mye prisene kan falle i tiden fremover vil ikke ekspertene spå.

Helge Jamne og datteren Marlene hadde forventet at mange skulle reagere negativt på at de har hund. Men så feil kunne de ta.

- Vi møtte en utleier som først sa han hadde hundeallergi og ville ha 13.500 kroner i leie, men han ga oss både prisavslag på over tre tusen kroner og sa at hunden ikke var noe problem, sier Marlene.

Prisavslaget var derimot ikke nok til å sikre signaturen på leiekontrakten. Sammen har far og datter nå takket ja til en 70 kvadratmeters leilighet ved Danmarks plass som de får leie for 9000 kroner.

- Det var viktig for meg at Marlene også skulle bli fornøyd, og det tror jeg hun er, sier far og smiler lurt til datteren.

- Hadde jeg virkelig villet ha en annen leilighet, hadde han gitt etter tror jeg, sier Marlene tilbake.

På tross av de svært lave ­rentene vil de ikke kjøpe bolig med det første, forsikrer Helge.

- Kan være lurt å leie
Professor Ola Grytten ved ­Norges Handelshøyskole mente onsdag at det var idiotisk å leie hvis man kunne kjøpe i dagens marked.

- Husk at man kan få boliglån på 2,0 prosent og inflasjonsutsiktene for 2016 er 2,7 prosent, som gjør at det gir en gevinst å låne penger til bolig. I tillegg kan man trekke fra boligrentene på skatten. Man blir på en måte dum hvis man ikke låner penger til bolig i dag, sa Grytten til BT.

Dette rådet er imidlertid ikke Gjessing i Eiendomsmegler Vest enig i.

-  Det kan være lurt for mange å leie nå, hvis de opplever stor usikkerhet på jobb. Husk at man bør ha et perspektiv på flere år når man går inn i eiendomsmarkedet. Kjøper man og selger raskt vil dokumentavgift og betaling til megler straks gjøre det til en dyr affære, sier han.

PRISFALLET I LEIEMARKEDET
Gjennomsnittsprisen på en treroms leilighet i desember 2015 var 11.976 kroner, mens den i desember 2014 var på 12.457 kroner. Det tilsvarer en nedgang på rundt 4 prosent.

Gjennomsnittsprisen på en hybel (15-30 kvm) i desember 2015 var 7734 kroner, mens den i desember 2014 var på 8204 kroner. Det tilsvarer en nedgang på rundt 6 prosent.

Fredag ettermiddag var det 686 boliger og leiligheter i Bergen til leie på Finn.no.

Kilde: Finn.no

Kilde: Bt.no