Selvaag med 52 nye utleieboliger på Økern

Selvaag Utleieboliger har snart klare 52 splitter nye utleieboliger klare på Økern i Oslo. Utleie skal etter planen begynne rundt påsken 2016.

• Selvaag med 52 nye utleieboliger på Økern
    Leieboerne får egen takterrasse.

Totalt blir det 52 leiligheter, de fleste 2-roms, men også noen 3 og 4-roms. Alle leilighetene har store balkonger og er fullt utrustet med hvitevarer. I tillegg finnes det en felles takterrasse og muligheter for parkering i kjeller. Leielighetene har innvendig bod og separat kjellerbod. Det er barnehage rett utenfor, og kort vei til offentlig kommunikasjon.

Bydel Bjerke skal ha 40 prosent av boligene som tilvisningsboliger. De øvrige leies ut på det vanlige åpne markedet. Husleiene vil være det samme som normal markedsleie for bydel Bjerke slik det fremkommer av leiepriskalkulatoren til Boligbygg. Utfra dagens leieprisniva betyr dette omtrent 10 000 pr mnd for en to roms på 50 kvm.

Utleieboligene er finansiert med Husbankens grunnlån og gir dermed bydelen rett til å tilvise beboere i inntil 40 prosent av boligene. Utleier aksepterer NAV-garanti for depositum, og det vil legges tilrette for aktiv beboermedvirkning fra oppstart.

Leieboerforeningen har tidligere vært involvert i et annet Selvaag-prosjekt på Bjørndalen i Oslo og som har fått stor oppmerksomhet i hele landet. En rekke kommuner er i startgropa til å inngå lignende avtaler med private utleiere og bygget opp under samme modell. Leieboerforeningen har på oppdrag for Husbanken utarbeidet en del bakgrunnmateriell som skal benyttes ved nye prosjekter.

Foreløpig prospekt for Spirea Park