Leieboerforeningen bidrar til bosetting av flyktninger

Anslag viser at mer enn 40.000 flyktninger kan komme til Norge de neste to årene, i tillegg til 30.000 i 2015. Bosetting av flyktningene vil skape utfordringer for kommunene, som vil måtte legge til rette for at en majoritet av flyktningene skal bosettes i det private markedet. Dette vil innebære mange utfordringer for kommunene, som vil måtte samarbeide både med profesjonelle og mindre profesjonelle utleieaktører.

• Leieboerforeningen bidrar til bosetting av flyktninger
    Prosjektleder og jurist Vibeke Holm

Flyktningenes rettsikkerhet på leieområdet skal være lik den rettsikkerheten som ordinære leietakere har i Norge. Husleieloven er en omfattende lov der leietakers rettigheter står sterkt.

Tall fra NIBR viser at både kommersielle og småskala-utleiere er skeptiske til å bosette flyktninger. Da er det spesielt viktig at de formelle rammene rundt leieforholdet er gode, slik at man i høyest mulig grad kan unngå risikoen for ugyldige eller urimelige avtaler, unødvendige tvister, og for å sikre botrygghet for flyktningene.

For å bistå kommunene i utfordringer knyttet til bosetting av flyktninger i kommunene, har Leieboerforeningen inngått et samarbeid med Husbanken.

Siden 1993 har Leieboerforeningen hatt et samarbeid med Oslo kommune som innebærer advokatrådgivning til NAV-ansatte. Dette betyr at NAV har adgang til telefonisk rådgivning fra være advokater i saker knyttet til husleieretten, for eksempel kontraktsinngåelse og lovlighet, depositum, tvister, oppsigelse og utkastelse. Dette tilbudet har gradvis blitt utvidet, og Leieboerforeningen gir i dag bistand til fire Akershus-kommuner, i tillegg til studentenes rettshjelpsorganisasjoner i Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø. Vi kurser også NAV-ansatte i husleierett.

Tilbudet til kommunene starter allerede i januar, og Leieboerforeningens advokatfullmektig Vibeke Holm har ansvar for gjennomføring av prosjektet. Holm har vært ansatt i en deltidsstilling i Leieboerforeningen siden 2014, og starter opp med prosjektet i disse dager.

Alle kommuner får et halvt års gratis adgang til prioritert rådgivning hos Leieboerforeningen, tilbud om kurs i husleierett og tilgang til en omfattende informasjonspakke som inneholder balanserte leieavtaler, egne nettsider med tilrettelagt informasjon til kommuner,elektronisk informasjon til flyktninger på flere språk og annet informasjonsmateriell.